Wat drijft mensen om een boek te schrijven?

Heel Nederland lijkt tegenwoordig een boek te willen schrijven. Hoe komt het dat mensen dit zo graag willen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende redenen waarom er mensen zijn die een tekst willen delen. Tegenwoordig is dit inderdaad vaak uit winst oogpunt. Maar als je kijkt naar hoe antwoorden hier op Goeievraag.nl worden gegeven, kan het ook zijn om de wens mensen informatie mee te geven, die een aanvulling geeft op hun eigen kennis.

Ik zelf ben bezig met verschillende boeken (of ze ooit afkomen is maar de vraag) met verschillende oogmerken: ontspanning, nalatenschap van kennis, hulp bieden in chaos van informatie, gewoon omdat het kan.

Ik vermoed dat veel mensen dezelfde redenen hebben. Ook bestaan er veel die er hun brood mee verdienen, net als met schilderen, of vakkenvullen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
om eigen roem of eerzucht
of
om informatie te delen
of
uit verveling
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het iets blijvends van jezelf is, verdient lekker en er zijn mensen die het gewoon leuk vinden om te doen en mensen die graag hun leven opgetekend zien omdat ze het nergens anders kwijt kunnen/denken dat andere het interressant vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht willen ze iets tastbaars nalaten voor het nageslacht?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je doelt met "iedereen" op de grote groep BN'ers die een boek schrijven? Velen ervan kunnen slecht schrijven, maar ze doen het inderdaad toch. Het lijkt wel een soort drijfveer van de mens te zijn inderdaad, hoewel ik er zelf geen zin in heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Men verondersteld kennis of kunde te hebben die uniek is en wil deze vastleggen ter leering ende vermaeck
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk overigens dat mensen dit (vrijwel) altijd al hebben gewild, maar door de technologische vooruitgang is het tegenwoordig voor iedereen ook vrij gemakkelijk om iets te schrijven en te drukken.

Doordat dit zo makkelijk is geworden zal je nu meer boeken zien niet van erg hoge kwaliteit zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om dezelfde reden dat mensen tegenwoordig massaal bloggen, hyven en andere shit.

Bovendien vinden mensen het leuk om bijvoorbeeld bepaalde dingen vast te leggen. Dat kan net zogoed in een boek als in een fotoalbum bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ze hebben het ridicule idee dat andere mensen zich in hun gedachtegoed interesseren omdat ze op televisie zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
INSPIRATIE
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien dat bn'ers er mee kunnen verdienen, maar de meeste schrijvers van bijv. literatuur moeten volgens mij al verdomde goed zijn om er echt van te kunnen leven, dus wie schrijft uit winstoogmerk, kan beter meteen stoppen om een desillusie te voorkomen!