Hoelang duurt het voordat een redelijk bekend engels boek vertaald wordt naar het nederlands?

22-10 komt het boek allegiant uit van veronica roth. Dit is een redelijk bekend boek. Ik zou het graag in het nederlands willen lezen maar ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat het boek vertaald is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat verschilt per uitgever en per boek. Informeer dus bij de uitgever.

Antwoorden (4)

Als ik een boek vertaal ben ik daar wel een maandje mee bezig en dan vele uren per dag , en daarna komt nog het hele proces van drukken en uitgeven. Bovendien is een boek van 160 pagina`s eerder vertaald dan eentje van 400 bladzijden... Het zal dus wel minimaal twee maanden duren, maar wie weet gaat het hier sneller en ligt het net voor de Sint of Kerst in de winkel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot nu toe zijn de vorige Nederlandse vertalingen (Opstand en Inwijding) van de serie in hetzelfde jaar, resp het jaar daarop, verschenen als de oorspronkelijke Engelse titels.
Je kunt er dus vanuit gaan dat vrij snel na het verschijnen van de Engelstalige titel, de vertaling er snel zal zijn. Deze zal al titel wsch. Samensmelting krijgen.

In de tussentijd is er al e-book een soort 'tussenboek' verschenen: De overstap'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben laatst toevallig bij de uitgever geweest (Unieboek Het Spectrum) en heb toen als een van de eersten de Nederlandse titel Samensmelting te horen gekregen. Daar zeiden ze dat het boek sowieso niet meer in 2013 vertaald zal zijn (het Engelse/originele boek moet in dit geval eerst uitgegeven zijn, dan pas mogen ze beginnen met vertalen i.v.m. eventuele uitlekkingen waar eerder sprake van is geweest), maar begin 2014 (ze hadden het over februari), dus houd dat maar in je achterhoofd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoorde in een TV programma over boeken een auteur vertellen dat redelijk bekende schrijvers/boeken ongeveer 5 jaar later in het Nederlands vertaald worden, het gaat dan om Engelse en Amerikaanse boeken. (VPRO programma enige dagen geleden)