Als je schrijvers vraagt een stukje in te sturen voor een boek(je) hoe zit het dan met geld?

Voor m'n afstudeerproject wil ik misschien een boek(je) gaan drukken op de ouderwetse manier. Dus zelf de letters zetten en dan laten afdrukken op een oude drukpers. Hiervoor wil ik een paar mensen vragen om een gedicht of een kort stukje (column) aan te leveren. Want grote stukken tekst kost mij veel tijd om te zetten. Ik ben daar nog niet zo bedreven in dus vandaar dat ik kleinere stukjes tekst zoek. En het zal een kleine oplage worden. Vanwege het werk wat erin zit.

Maar hoe zit het met auteursgeld of hoe dat ook moge heten? Als een schrijver mij een tekst aanlevert wat volledig door die schrijver/ster is geschreven moet de uitgever daar dan ook nog geld van hebben of kan een schrijver het zelf bepalen of hij/zij er iets van geld voor wil hebben?

Als ik de exemplaren alleen voor het project gebruik (dus om weg te geven aan de mensen die meegewerkt hebben) ligt het natuurlijk ook weer anders dan wanneer ik ook een paar exemplaren verkoop. Want dan verdien ik er wat mee. Of nou ja krijg ik er geld voor. Want ik moet het uit eigen zak betalen dus gaat het op aan de onkosten die ik gemaakt heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Hoi Marike,

Kijk hier even naar het standaardcontract van uitgeverijen:
http://www.vvl.nu/content/68/47/Modelcontracten.html

In jouw geval komt er minder bij kijken: je hebt niet te maken met een ingewikkeld productie- en redactieproces zoals uitgeverijen dat wel hebben.

Bij het uitkeren van een auteurshonorarium (dat woord zocht je, denk ik) zijn er twee mogelijkheden: een lump slump en royalty's. Het eerste houdt grof vertaald een 'smak geld' in: de schrijver krijgt een van tevoren afgesproken bedrag. Het tweede betekent dat de auteur een bepaald percentage (meestal ligt dit rond 10% maar soms lager) van de omzet die naar de uitgeverij gaat.
In jouw geval raadt ik je aan voor een lump slump te kiezen. Dit omdat je zo eenvoudig met de schrijvers tot overeenstemming kunt komen over het bedrag en omdat je (volgens mij) niet van plan bent (veel) geld te verdienen aan het uitgeven. Als ik het goed begrijp, heb je nog niet gekozen of je het wilt uitgeven of het bij het produceren wilt laten?

Ik wens je veel succes met je afstudeerproject! Het klinkt erg interessant. Mocht je vragen hebben, stuur me dan gerust een berichtje!

Groetjes,
Amfi
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die regels bepaal jij door middel van een contract wat ondertekend wordt door zo'n aanleverende schrijver. Als die akkoord gaat met wat jij wil en een handtekening zet is er niets aan de hand en kun jij er mee doen wat je wilt. Als je niets vastlegt kun je problemen krijgen.

Je kunt ook in die regels bepalen dat iedere schrijver 10% van de opbrengst ontvangt of nog anders.

Ik zou niet moeilijk gaan doen en niets gaan verkopen overigens of niet meer dan dat jij uit de eventuele kosten bent (en ook dat vastleggen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, hier heb ik wel wat aan!
Gewoon zoveel mogelijk op papier zetten dat er achteraf geen gezeik komt. En handtekeningen erop. Dat mocht er iemand moeilijk gaan doen er schriftelijk iets vastgelegd is en ik dat dan aan kan tonen .
Normaliter wordt 10% van de verkoopprijs minus de 6% btw door uitgeverijen gereserveerd voor de auteur. In jouw geval (als je er bijvoorbeeld 21,20 euro voor zou vragen) zou dat nog eens gedeeld moeten worden tussen de verschillende auteurs die in je boekje zouden staan. Dan heb je 2 euro per verkocht exemplaar, te verdelen onder alle auteurs.... Het uit te betalen bedrag wordt in zo'n geval meestal per pagina uitgerekend. Over cadeau-exemplaren is meestal geen royalty verschuldigd.

Dit alles is van toepassing op commerciële en school-uitgaven. Bij jou ligt het anders omdat je er zeer weinig van gaat drukken en nog minder verkopen.
Mits je de schrijvers goed uitlegt wat je bedoeling is, hen een proef laat zien om eventuele foutjes er nog uit te kunnen halen en je een heel goede bronvermelding garandeert, zullen velen wellicht gratis meewerken, denk ik. Maar het is ook respectabel als iemand er op deze condities niet aan mee wil werken.
Succes gewenst!