Wat is een raamvertelling in Jip en Janneke taal?

Kan iemand mij uitleggen in Jip en Janneke taal wat een raamvertelling precies is en is 'De vierde man' van Reve ook een raamvertelling? Ik meen dat het iets is waarin er wordt verteld in een verhaal waarin verteld wordt, of zoiets. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.9K

Antwoorden (2)

Een raamvertelling of kadervertelling is een verteltechniek waarbij een verhaal de omlijsting vormt voor een aantal andere verhalen.

Simpel gezegd is een raamvertelling een verhaal dat afzonderlijke verhalen bevat, met één omkaderend verhaal.

Kadervertellingen komen zeer vaak voor bij het vertellen van verhalen. ze worden meestal gebruikt om een verhaal bijeen te houden, of om een verhaal te doen opschieten, vb. door een sprong in de tijd.

Soorten

-Biografisch kaderverhaal
Een zeer bekende vorm van kadervertelling is een persoon die zijn levensverhaal vertelt. In het kaderverhaal kan hij dan duiding geven.

vb. ‘lijmen/het been’, dit boek gaat over een man die een oude vriend terugziet op café, de oude vriend vertelt zijn leven aan de hoofdpersoon.

-Dagboek/ briefroman
vele dagboek- en briefromans zijn ook kadervertellingen, niet allemaal. dagboek- vertelling die weergeven wat er gebeurt met de lezer of schrijver buiten de brieven of dagboeken zijn kadervertellingen.

vb. ‘Lady susan’, gaat over een alleenstaande vrouw die verschillende mannen aan de haak probeert te slaan via brieven. Dit is een kadervertelling omdat je als lezer ook ziet hoe de mannen daarop reageren.

Daarnaast zijn er nog veel kadervertellingen, die niet in een van deze twee categorieën passen.

De vierde man is een raamvertelling want het is een verhaal verteld door een ik-persoon. : In dit geval Gerard, de schrijver zelf. Hij vertelt aan zijn vriend, Ronald, een verhaal wat hij vroeger heeft meegemaakt. Het verhaal wat over Christine gaat is chronologisch, maar de andere hoofdstukken niet, omdat het begin en het eind zich jaren laten afspeelt. Het is verhaal is eigenlijk vision par derrière, alles wordt achteraf verteld. Het is eigenlijk een grote flashback.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een raamvertelling is een verhaal dat bestaat uit allemaal kleine verhaaltjes.
Elk klein verhaaltje gaat bijvoorbeeld over verschillende mensen, op verschillende plekken.

Op een bepaald moment komen de kleine verhaaltjes samen. Ze hebben dan iets met elkaar te maken.

Heb je de film "Love Actually" of "Alles is liefde" gezien?
Dat zijn voorbeelden ervan.