Wat wordt er bedoeld met: proberen facetten van zichzelf reflecteren?

De hele zin:
De poging tot de kern van een plaats door te dringen is in feite een poging facetten van zichzelf te reflecteren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

'Een facet van jezelf' is een eigenschap die je bezit.

Ieder persoon heeft veel eigenschappen ofwel facetten.
Eigenschappen zijn je capaciteiten en karaktertrekken die bij je horen.
Deze kun je weer onderverdelen in sterke en zwakke eigenschappen en positieve of negatieve eigenschappen.

Sterke of positieve eigenschappen zijn bijvoorbeeld: eerlijkheid, trouw, doortastend, leergierig, liefdevol, vasthoudendheid, doorzettingsvermogen...

Negatieve zijn o.m.: Leugenachtigheid, ontrouw, gewelddadigheid enz.

Het reflecteren van eigenschappen (facetten) is (in deze zin) dat je door de opdracht: het doordringen naar de kern van een plaats, je zelf met veel van je eigenschappen te maken krijgt; je leert jezelf kennen en waarderen of minachten om je doel uiteindelijk te bereiken.

Zelfreflectie is in die zin hetzelfde... je gaat bij je zelf te rade om je daden te overzien. Heb je het goed gedaan of kon het anders.... zou je het de volgende keer anders doen of weer precies hetzelfde in dezelfde omstandigheden...