Wat kun je het beste doen tegen een "Writer's Block"?

Writer's block is Engels voor Schrijversblok. Een tijdelijk gebrek aan inspiratie om te schrijven..

Toegevoegd na 13 uur:
(Schrijversblokkade)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een dag ergens gaan zitten.
terras, speeltuin, winkelstraat.
gewoon rondkijken
ga gesprekken aan met voorbijgangers
je hoord en ziet dan de meest opmerkelijke dingen!
en tis ook leuk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het eerder vertalen met 'schrijversblokkade' om te voorkomen dat men aan een 'schrijfblok' denkt....
Overigens is de eerste reactie geen gek idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leuk idee Channeke72 en Hansu je hebt eigenlijk wel gelijk!

Het beste antwoord

10 tips:

1. Zorg dat je weet waardoor je een writersblock hebt. Probeer de oorzaak te achterhalen. Je kunt hiervoor bijv. een mindmap maken.

2. Schrijf over je writersblock (spontaan, zonder nadenken schrijf je net zolang tot er niets meer komt en let niet op schrijf en andere fouten)

3. Ga uit de comfortzone en zoek naar nieuwe dingen die je leven kunnen verrijken. Denk even niet aan schrijven maar ontdek nieuwe dingen (sport, hobby, uitgaan, reizen enz enz).

4. Pak de oorzaak aan! (Heb je bijv. teveel gedaan, neem dan een tijdje een pauze.)

5. Zorg voor lichamelijke activiteiten/ beweging. Kom uit je hoofd in je lichaam. Ga dansen, hardlopen, schoonmaken, in de tuin werken. Kom los van je writersblock.

6. Maak een lijst met inspiratiebronnen. Waar loop je warm voor, wat geeft je een goed gevoel, wat geeft je energie? Schrijf alles op wat er in je opkomt.

7. Lees een boek over creatief denken (tip: het grote boek van de creativiteit van George Parker)

8. Maak een wensenlijst: schrijf alles op wat je nog graag wilt doen. Doe iets van je wensenlijst.

9. Zet je kookwekker op 30 min. en schrijf een gek verhaal wat nergens op slaat, vol met fouten en verhaallijnen die niet kloppen. Leg het daarna een tijdje weg.

10. Kies één zin die je aanspreekt uit het verhaal (zie 9) en laat je hierdoor inspireren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gewoon laten gaan; niets forceren want wat er dan uit je pen komt is meteen rijp voor de prullenbak. Je inspiratie komt op een gegeven moment vanzelf terug. Je moet natuurlijk niet voor je uit gaan zitten staren tot het zover is. Hoe meer je je gedachten op iets anders richt des te groter is de kans dat je gauw door deze fase heen komt.
11 jaar geleden
Ga iets doen wat je normaal nooit doet. Een week alleen op vakantie, lees een paar vrouwenbladen, ga vrijwilligers werk doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik een geweldig antwoord haha
Ik kreeg eens de tip van een Nederlandse kinderboekenschrijver: stop op het moment dat je inspiratie hebt en schrijf twee tot vijf mogelijke verhaallijnen (kort!) op. Dan stop je voor het moment en ga je andere dingen doen. Zo heb je een gemakkelijk begin om te schrijven en loop je minder tegen een blokkade aan. De schrijver bewaarde al zijn verhaallijntjes en gebruikte die opnieuw bij een nieuw verhaal.