Lohengrin is een fictief figuur uit de legendes van Koning Arthur. Het verhaal van deze zwaanridder werd voor het eerst opgetekend in de 13e eeuw en zeshonderd jaar later maakte Wagner er een opera van.

König Heinrich I. der Vogler komt naar Brabant om strijders te verzamelen voor een veldtocht tegen de Hongaren en om recht te spreken. Friedrich von Telramund klaagt Elsa von Brabant aan wegens moord op haar verdwenen broer Gottfried, en eist de hertogstitel op. Een godsgericht moet beslissen, maar niemand durft een tweegevecht met Telramund aan. Elsa heeft in een droom een ridder gezien, en bidt dat deze nu mag verschijnen. Inderdaad komt er een onbekende ridder (Lohengrin) opdagen, begeleid door een zwaan. Hij wil voor Elsa vechten en vraagt haar ten huwelijk. Ze mag echter niet naar zijn naam vragen. In het gevecht verslaat hij Telramund.
De bruiloftsdag van Elsa en Lohengrin. Telramunds vrouw Ortrud vertelt haar man dat de ridder zijn macht verliest als hij zijn naam moet noemen of een verwonding oploopt. Ortrud insinueert tegen Elsa dat Lohengrin iets te verbergen heeft. Telramund beschuldigt Lohengrin van toverij. Het godsgericht zou ongeldig zijn. Lohengrin weerlegt alles en Elsa zweert hem nogmaals trouw. De bruidsstoet gaat de kerk binnen.
In het bruidsvertrek kan Elsa zich niet langer inhouden: ze vraagt Lohengrin naar zijn naam. Dan dringen Telramund en zijn trawanten binnen om de ridder te verwonden. Lohengrin treft Telramund dodelijk, en verklaart Elsa’s vraag ten overstaan van allen te zullen beantwoorden. Hij is een Graalridder, de zoon van Parsifal. Alleen als vreemdeling mag hij onder de mensen vertoeven. Nu moet hij terug naar de Graalsburcht. Als de zwaan voor Lohengrins vertrek verschijnt, roept Ortrud trots uit dat zij Elsa’s broer in deze zwaan heeft betoverd. Na een gebed van Lohengrin krijgt Gottfried zijn gedaante terug. De ridder verdwijnt voorgoed.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verteld, maar wat heeft Lohengrin te maken met Koning Arthur?
Amadea
12 jaar geleden
Omdat Lohengrin één van de eerste helden van de heilige graal is. Zonder de verhalen over koning Arthur is niet duidelijk wat met een graalridder bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel stukken vanuit het internet copiert u per dag naar Goeie Vraag ?
Het verhaal gaat over Elsa, wier vader (de hertog van Brabant) sterft. Na het overlijden van de hertog klaagt diens rechterhand, graaf Frederik van Telramund, haar aan wegens broedermoord. Graaf Telramund verdenkt Elsa er namelijk van haar broer Godfried vermoord te hebben om zelf over Brabant te kunnen heersen. Tevens eist hij het recht als opvolger van de Hertog van Brabant op, samen met zijn Friese echtgenote Ortrud.

Wanneer Elsa voor koning Hendrik de Vogelaar wordt gedaagd die haar om een uitleg vraagt, antwoordt ze met te vertellen over haar droom dat een ridder haar te hulp zou komen. Op het laatste moment verschijnt aan de horizon een ridder in een bootje, voortgetrokken door een zwaan, op de Schelde. De Zwaanridder daagt Graaf Telramund uit tot een tweegevecht, met Elsa's hand als inzet. De ridder wint het gevecht maar laat Telramund in leven. Elsa hoort nu de ridder toe: hij wil met haar trouwen, maar op één voorwaarde: ze mag nooit naar zijn naam of afkomst vragen. Elsa belooft dit. etc etc.
Bronnen: