Als je een boek wil schrijven, hoe is dan de weg om het uit te willen geven? Hoe bied je het aan een uitgever aan?

Ik schrijf graag en soms denk ik er weleens over om iets uit te geven. Maar hoe is de weg die je daarin moet volgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is ook mogelijk om je boek als ebook (digitaal boek) in eigen beheer uit te geven. Over het algemeen is dat sneller, gemakkelijker en goedkoper.

Natuurlijk lezen ook veel mensen nog graag fysieke boeken, maar digitaal lezen heeft echt de toekomst. Steeds meer mensen lezen ebooks op hun e-reader of iPad, of zelfs een smartphone.
Een aantal voordelen:
- Een e-reader is kleiner en lichter dan een volle koffer of een boekenkast; handig op vakantie en ruimtebesparend in huis.
- Ebooks zijn over het algemeen goedkoper dan fysieke boeken.
- Als je een ebook (online) koopt heb je het ook meteen in huis, zonder levertijd etc.
- Voor mensen met bijvoorbeeld reumatische klachten aan de handen is een e-reader gemakkelijker vast te houden dan een zware roman.
- De lettergrootte kan naar wens worden aangepast, zodat digitaal lezen ook heel geschikt is voor mensen met een visuele beperking.
- Het lettertype kan vaak ook worden aangepast, zodat je het lettertype kunt kiezen dat je zelf fijn vindt lezen.

Uitgeven als ebook kan ook een aanvulling zijn op uitgeven als fysiek boek, zodat je nog meer mensen kunt bereiken.

Er zijn veel aanbieders waar je je boek als ebook kunt publiceren, bv. Lulu, BuboBabies, eBookpoint, JouwBoek of Pumbo. Ze hebben allemaal hun eigen voordelen en nadelen. Een nadeel van publiceren als ebook kan wel zijn dat je ebook op een aparte website staat die niemand kan vinden. Bij bv. BuboBabies wordt dit nadeel ondervangen doordat je boek tussen de ‘gewone’ ebooks van bekende schrijvers, zodat ook onbekenden het ebook tegenkomen.

Een ander punt om op te letten is natuurlijk de marge die de uitgever vraagt. In sommige gevallen betreft het een vast bedrag per boek (bv. Pumbo) of per periode (bv. JouwBoek), soms is het een percentage en bij sommige uitgevers mag je kiezen. Een kwestie van goed vergelijken dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste uitgevers hebben op hun website richtlijnen staan voor het indienen van manuscripten. Als je je daaraan houdt, is het afwachten of je reactie krijgt. In de meeste van die handleidingen staat dat je het niet te ingewikkeld moet maken voor jezelf: gewoon 'platte tekst', digitaal aanleveren en daarna geduld hebben... en dan nog eens geduld hebben... en nog eens bellen... en geduld hebben...

Als je nu van te voren al zeker wil weten of je manuscript kans maakt, kun je het beste meedoen aan schrijfwedstrijden. Dat is een hele goede manier om je schrijfsels beoordeeld te krijgen door vakkundige mensen.

En verder zijn er tegenwoordig heel veel mogelijkheden om je schrijfsels in eigen beheer uit te geven. Houd in je achterhoofd dat dit soort uitgeverijen er niet zijn om jou beroemd te maken, maar om geld aan jou te verdienen. Bij the American Book Center kun je je eigen boek printen op de 'Espresso Machine' (EBM).

En kijk ook eens naar alle mogelijkheden om je boek als e-book te publishen. Dat kost nagenoeg niks.