Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik kan mijn aandacht niet bij het boek houden, hoe los ik het op?

Altijd als ik lees raak ik snel afgeleid en na een tijdje weet ik eigenlijk al niet meer wat ik gelezen heb, soms begrijp ik ook gewoon niet wat ik eigenlijk gelezen heb of wat de plaats is waar het zich afspeelt met welke personen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook heel vaak! Ook oa bij films.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk boeit het boek je niet, als je een boek heb die je erg aanspreekt of dat je ineresse wekt kan je je beter concentreren, bij mij moet er ook geen achtergrond afleiding zijn ( zoals tv of radio) misschien helpt dat ook bij jou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt wel uit of je dat probleem hebt bij alle boeken en artikelen die je leest, of alleen bij verplichte boeken en teksten voor school. Gaat het om verplichte boeken dan vind je het misschien gewoon ongelooflik saai. Dan kan het helpen om van elke bladzijde of elk hoofdstuk even een heel korte samenvatting te maken. Gewoon even als reminder voor wat je hebt gelezen. Dit is ook een probleem dat veel voorkomt als je PDD NOS hebt. Dan zie je geen verbanden, je neemt teksten te letterlijk en bent snel afgeleid. Dan kan het soms ook helpen als je eerst een boekverslag van het boek opzoekt op internet en dat leest , zodat je al weet wat de rode draad is in het verhaal en de rol en de namen van de personen. Daarna natuurlijk ook wel het boek lezen, anders leer je er niks van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het een boek is dat je moét lezen, anders zou je wel een boek kiezen dat je boeit of dat je uitermate interessant vindt. Dan heb je normaal gezien geen moeite om je aandacht er bij te houden.

- In dit geval is concentratie belangrijk om effectief en doelgericht te lezen.
- Lees in een prettige omgeving. Zorg voor stilte, of een regelmatig achtergrondgeluid. Muziek met zang leidt af.
- Maak onderscheid tussen hoofd- en bijzaken.
- Probeer de inhoud van de tekst te begrijpen.
- Kijk tussendoor terug en vooruit in de tekst, zodat je de grote lijn in de gaten houdt en verbanden ontdekt.

Stop onmiddellijk als je merkt dat je niet meer weer wat je nu eigenlijk de laatste paar minuten gelezen hebt. Misschien lees je sneller dan je geheugen de nieuwe informatie kan verwerken. Neem wat rust, heroverweeg je leesstrategie en probeer daarna je concentratie te verbeteren.

Lees meer in de bron:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding