Ik ben op zoek naar informatie over de schrijver Adam Blade

Op de ene site staat dat hij in Engeland is geboren op de andere dat het een pseudoniem is voor meerdere schrijvers. Ik kan ook nergens een foto van hem vinden.
Hij is de schrijver van de boeken monsterjacht.

Wie helpt mij en mijn zoon voor z'n boekverslag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Adam Blade is inderdaad geen bestaand persoon, maar een commercieel consept ook wel bekend als ´schrijversteam´. Een handjevol middelmatige (of matig tot onbekende) maar potentieel commerciele schrijvers wordt door een uitgeverij aangetrokken om in no time een serie of paar series boeken uit de grond te stampen, vaak in het kielzog van een populaire hetze. De aanleiding voor de AdamBalde-series is natuurlijk het succes van Harry Potter geweest ; magische avonturen waren ineens razend populair, dus dan wil je daar zo veel mogelijk van verkopen, en met dit consept (broodschrijverij) kun je in een snel tempo voor weinig geld boeken verkopen aan een toch niet al te kritisch publiek.

Net als van de meeste niet-bestaande 'schrijvers' of pseudoniemen (ook van bestaande schrijvers) circuleren er wel wat summiere biografieen van deze persoon op het Internet, maar die zijn net als de boeken : fictie.

Soms word een commercieel zeer succesvol schrijver 'opgevolgd' of aangevuld met een schrijversteam. Een goed voorbeeld daarvan is de buitengewoon succesvolle Virginia Andrews. Die is al jaren dood, maar er verschijnen nog steeds boeken van haar 'naam' (nu als handelsmerk ; Virginia Andrews tm), waarbij dan wel in de boeken staat dat er gewerkt wordt met 'zorgvuldig uitgekozen schrijvers' die werken aan 'achtergelaten ideeen' en 'nieuwe boeken in de geest van....'. Wat overigens prima werkt ; meer dan de helft levert alsnog goeie boeken op. De naam is voornamelijk noodzakelijk voor de verkoop.

En soms geven schrijvers boeken uit onder een andere naam om daarmee een heel andere markt aan te boren ; een van de minder bekende (wel heel leuk() is de kinder-griezelboekenschrijver R.L. Stine ; leuke, grappig enge verhaaltjes die aan de lopende band in goedkope pocketjes verschijnen, maar in een uurtje geschreven lijken. En achter de meeste van deze boekjes zit....Stephen King !

Maar helaas, Adam Blade is geen 'verborgen' groot schrijver, maar en team van jonge schrijvers die zeker een verdienstelijk verhaal weten op te pennen, alleen gene Pulitzer-materiaal. Wie weet komt er nog eens een grote naam uit voort....