Welke leesboeken moet je als kind van basisschoolleeftijd (groep 5, 6 , 7 en 8)gelezen hebben?

Ik wil eigenlijk een canon opstellen van kinderboeken.
Astrid Lindgren en Paul Biegel behoren daar bijvoorbeeld toe.
Wie heeft suggesties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Wat mij betreft mag Roald Dahl niet ontbreken. Joris en de geheimzinnige toverdrank, Mathilda, Sjakie en de chocoladefabriek, de GVR en de Griezels, om maar eens een paar titels te noemen. Waren, zijn en blíjven geweldige boeken die kinderen van die leeftijd nu en tot in lengte van dagen zullen aanspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Pluk van de Petteflet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erge Nellie en Nare Nellie.
Echt een kei leuk boek!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeken van Paul van Loon vallen tot nu toe altijd al in de prijzen bij de kinderboekenweek.. Dus zoiets als de Griezelbus mag niet missen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boeken van "Meester Jaap"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeken van Carry Slee (niet die voor tieners, maar bijv. Van opa mag dat ook en Van oma mag dat wel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bron hieronder is een site van een juf op een basisschool.
Zij heeft een eigen bedrijfje dat zich bezig houdt met leesboeken voor kinderen in de basisschoolleeftijd.
Misschien moet je haar eens bellen/mailen. Ze zal je vast kunnen helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet als kind van 5, 6 7 en 8 nog niks.

En vooral niet: alle boeken gelezen hebben die iedereen gelezen heeft.

Het leukste is om als kind zelf in de bibliotheek te neuzen en zelf uit te zoeken wat je leuk lijkt.

Kijk,
boekenlijsten zijn er genoeg.
Hier staan zeker 300 boeken of meer voor 6 jaar en ouder.
Bij sommigen staat: aanrader.

http://www.pluizuit.be/boekenvanaf6.htm

http://annetakens.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=27

http://www.zwijsen.nl/web/VoorThuis/Boeken/Voor67Jaar.htm

http://www.leesplein.nl/LL_plein.php?hm=7&sm=1&leefcat=6-9&forward=1

http://www.abimo-uitgeverij.com/v2/jeugdboeken_prentenboeken/index.php?boek=jeugdboek&ct=9&vw=lijst

http://www.rindertkromhout.nl/index.php?PageID=3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik blijf 'niels holgerssons wonderbare reis' een topper vinden.
12 jaar geleden
HOI-boeken van Francine Oomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik las toen ik in die klassen zat.

francine van oomen. (lena lijstje )

thea beckman (kruistocht in spijkerbroek)

anke de vries (blauwe plekken)

jan terlauw (oorlogs winter)

carry slee ( alle boeken van haar zijn mooi)

rohald dahll (de gvr)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ruistocht in spijkerbroek

Auteur

Thea Beckman

Uitgegeven

ISBN

Dit was in mijn tijd "het" boek en ik blijf daarbij, ook in deze tijd geeft dit boek zoveel meer dan alleen geschreven woorden mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten de hiervoor al genoemde schrijvers:

- Brief voor de Koning en Geheimen van het Wilde Woud van Tonke Dragt (mijn absolute topfavorieten toen ik zo oud was)

- Jan Terlouw, Briefgeheim/Oorlogswinter/Koning van Katoren (Gevangenis met open deur is wat gedateerd)

- Harry Potter van JK Rowling

- Alles van Jacques Vriens, van meester Jaap voor de jongere kinderen tot Oorlogsgeheimen voor groep 7/8

- Voor de kinderen van nu is Geronimo Stilton het helemaal, dat lezen ze van groep vier tot groep 8.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roald Dahl inderdaad, alle (kinder)boeken.
En ik en vind dat Joke van Leeuwen er ook in zou moeten. Die heeft echt fantastische kinderboeken geschreven (en getekend).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis nog de "hoe overleef ik ..."boeken van Francine Oomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hele serie van de Olijke Tweeling!
Dat vond ik altijd geweldig in ieder geval.

En iets minder bekend: de serie ,,op zoek naar dolfijnen.''
Dat is leuk voor kinderen van een jaar of negen a tien, gaat over een meisje dat de wereld rondvaart omdat haar ouders onderzoek doen naar dolfijnen.

Oh ja, en Wiplala van Annie mg Schmidt.