Waar komt de term 'ezelsoren' mbt boeken vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt mij een vraag voor khepput.......:)
(vaste deelnemer aan goeievraag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfs een (door oa mij) erg gewaardeerde deelnemer aan GV

Antwoorden (4)

Ik heb het antwoord zo gauw niet kunnen vinden, daarom vind ik dit een goeie vraag!

Ik denk dat je het letterlijk moet nemen en dat term komt van de (omgebogen) oren van ezels.
Probleem is alleen dat de meeste ezels die ik ken ;) rechtopstaande oren hebben. Als ze hangen dan zijn ze direct gebogen op de plek waar ze vastzitten aan hun kop.
Als mijn theorie klopt, moet dat dus "het ezelsoor" zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk heel simpel; de omgekrulde rand van een boek lijkt op een oor. Toevallig is er vervolgens in het Nederlands de term ezelsoor aan gegeven. Had net zo goed de naam van een ander dier kunnen zijn. In het
Engels is de benaming bijvoorbeeld dog-ear.
13 jaar geleden
Het is ontleend aan het Duitse 'Eselsohr' - wat al uit 1637 dateert - en dat is genoemd naar het afhangende oor van een ezel. De ezel kan namelijk zijn oor plotseling in de nek draaien.
Amadea
13 jaar geleden
Moeilijke vraag.
Deze benaming heeft (als je dit bedoelt) de plant te danken aan de bladvorm en -kleur. En zijn ze ook nog viltig en zacht als je er over wrijft.

Gaat het om ezelsoren mbt eten dan kan ik je weinig verder helpen....Is een bladgroente en daar heb je t ver mee gezegd

En als ik aan boeken denk:
Uitspraak: ˈezəlsor het -woord ezelsooren Zelfst. Naamw. omgevouwen hoek van een bladzijde in een boek
......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mbt boeken, staat er in de vraag...