Ik zoek een sprookje, maar ik weet niet meer hoe het heet en wie het geschreven heeft.

In het sprookje komt een geitje voor en 2 of 3 broers die met het geitje naar de weilanden moeten.
Het geitje zegt 's avonds als ze weer terug gaan tegen de broers, iets van "meh,meh, ik at zoveel, ik krijg geen hap meer door mijn keel".
Maar tegen de vader van de jongens zegt het geitje wat anders, iets van meh, meh, en dan iets van graftakjes en dat hij niets heeft gegeten.
Het geitje is niet helemaal eerlijk.

Ik weet niet meer hoe het verder ging, ik dacht dat het van Grimm was, maar ik kan het nergens terug vinden.
Wie weet het wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dat is inderdaad een sprookje van de gebroeders Grimm. Het heet "Tafeltje dek je, Goudezel, en Knuppel uit de zak".
Het begin gaat als volgt:
Lang geleden was er een kleermaker die drie zoons had, en maar één geit. Maar die geit die hen allemaal met haar melk moest onderhouden, had goed voer nodig en werd elke dag naar buiten gebracht om te grazen; dat deden de zoons om de beurt. Eens bracht de oudste haar op het kerkhof, waar gras en kruid welig tierde, en liet haar daar grazen en rondspringen. ’s Avonds toen het tijd was om naar huis te gaan vroeg hij:
»Geitje ben je zat?« De geit antwoordde: »Ik ben zo zat,
Ik lust geen blad,—mè, mè!«
»Kom dan maar mee naar huis,« zei de jongen, nam haar aan het touw, en bracht haar naar den stal, daar bond hij haar vast. »Wel,« zei de oude kleermaker, »heeft de geit genoeg voer gehad?«»O,« zei de zoon, »die is zo zat, ze lust geen blad!« Maar de vader wou zichzelf overtuigen, en ging naar den stal; hij aaide het lieve dier, en vroeg: »Geitje, ben je zat?« De geit antwoordde:
»Ik ben niet zat, ’k Heb niets gehad,
Ik sprong maar op de graven rond,
Waar ik geen enkel blaadje vond—mè, mè!«

Op de hieronder vermelde site kan je het hele sprookje lezen (maar het is in oude spelling).
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

op de site www.grimmstories.com staan alle sprookjes van grimm wellicht dat je hem daar kunt vinden