Hoe begin je met een schilderij?

ik heb zoveel ideeen voor een eigen schilderij...en heb gisteren schilderspullen gekocht (canvas doeken, kwasten, acrylverf).
Maar nu weet ik niet hoe ik moet beginnen...
Eerst met potlood, met een schets ernaast?
Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Eerst heb je een idee, dat geef je zoveel mogelijk vorm evt op een kladblaadje. Maar het begin is meestal het lastigst, want waar moet je beginnen op dat grote doek.
Ik heb ooit geleerd om eerst de achtergrond te vullen, desnoods met wit, want als je kwast al over het hele doek geweest is, is de maagdelijkheid eraf.
Ben niet bang om fouten te maken. Als je niet tevreden bent over een stuk, dan schilder je er gewoon overheen. Onder veel doeken in de musea zit een eerder werk verborgen onder de verflaag. Dat komt bij restauraties en onderzoek pas naar voren.
Dus gewoon doorschilderen tot je tevreden bent. En het gaat om het plezier dat je eraan beleeft.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zet een streep of een stip ergens op je doek. Je hebt genoeg ideeën, dus voor je het weet, heb je iets moois geschilderd om die streep of stip!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeer persoonlijk! Je KAN wel beginnen met schetsen, maar je loopt het ruisico dat je bij dun verfen de lijnen houdt.

Mijn ouders schilderen beiden, en die beginnen gewoon. Eers de lichtste vlakken vullen (Qua kleur) en daar donker overheen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoonlijk zet je een schets op het doek met houtskool als je figuratief wil schilderen. Je kunt dan iig de compositie bepalen en in grote lijnen neerzetten wat je wilt.
Als je van plan bent een abstract werk te maken, zou ik zeggen... Begin gewoon.
Heb je we voorgeprepareerde doeken gekocht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak ergens een mooie foto wat je heel mooi vindt, of
een mooie ansichtkaart, en teken dat op het doek.
Het schilderen kan dan beginnen.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te beginnen en geen vragen te stellen ;) er kan niks fout gaan met acryl. Wel geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan wat voor schilderij je wil maken. Je hebt al een idee zeg je.

Ik schilder zelf veel portretten. Dit moet dus heel erg op het model lijken.
Nadat ik eerst een basislaag qua achtergrond heb gemaakt (is dat enge witte vlak meteen weg) schets is met houtskool (waal je het overtollige weer van af klopt) of heel dun met een potlood. Je moet dan inderdaad goed opletten dat de lijnen niet door de verf heenkomen. Maar over het algemeen bouw je een schilderij op in verschillende lagen en komen er dus meerdere lagen verf overheen.

Vooral niet bang zijn dat iets mislukt, want je kunt altijd opnieuw beginnen. Bedenk dat het eindresultaat niet alleen belangrijk is, maar dat het ook al leuk is om te schilderen (zelfs als het uiteindelijke niet zo goed lukt)

Als je even niet weet hoe je verder moet, laat het schilderij dan even een paar dagen staan. Vervolgens kijk je er weer met een frisse blik tegenaan. Ik werk meestal ook aan meerdere portretten tegelijk.

Veel succes en veel oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja is afhankelijk van wat je wilt schilderen en wat voor verf je gebruikt. je begint zowiezo bij de schets met een potlood. als je met diepte schildert zorg er dan voor dat datgeen wat op de voorgrond staat als eerste gedaan wordt en vandaar uit werk je verder de diepte in in het schilderij. ik doe zelf graffiti en daarbij zijn er ook wel wat vuistregels om het jezelf wat makkelijker te maken maar uiteindelijk is het ook een kwestie van wat JIJ het fijnst vind.
als je iets na wilt tekenen begin dan met de hoofdlijnen(de omlijningen)
als je een foto of tekening wilt natekenen leg deze dan op zijn kop en teken hem dan over(klinkt raar en is wel ff wennen maar werkt wel)
ps. probeer met beide handen/armen te schilderen hierdoor gebruik je je volledige hersenen (linkerhand staat voor rechter hersenhelft/ rechter voor linkerhersenhelft)