Hoe krijgt men vergeeld papier terug witter?

Ik heb thuis een paar zeer fraaie steendrukken uit 1857 van dinosaurussen en zo.
Ze verdienen ingelijst te worden.
Helaas is het papier sterk vergeeld tot bijna bruin geworden.
Is er een manier om ze witter te krijgen ? Of zou ik het niet doen?
zie scan

Toegevoegd na 2 minuten:
scan is werkelijke kleur

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

Ik studeer kunstgeschiedenis en heb vorig jaar een vak gehad over materiaalbehandeling. In het boek dat ik daarvoor heb gebruikt "de kunst van het bewaren" van Barbara Kuisen, staat dat papier ook gewassen kan worden (maar niet alle drukken) en dat het in ieder geval van belang is de prent te bewaren in een passe partout van zuurvrij materiaal. Het wassen van papier kan alleen indien het gaat om afbeeldingen die niet met in water oplosbaar materiaal zijn bewerkt en belangrijk daarbij is van tevoren het oppervlaktevuil te verwijderen (zodat dat er niet intrekt, als het papier nat is, zullen de vezels namelijk open gaan staan). Het beste is om dit te laten doen door een professional. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
steendruk , lijkt me nietr uit te lopen Dank+

Andere antwoorden (3)

Dat zou je bij een restaurateur moeten laten doen.
Zij kunnen schilderijen in ieder geval bleken met bepaald licht geloof ik. Of dat met papier ook kan weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben bang,als je aan het bleken gaat,dat dan de afbeelding mee verbleekt. Het verkleurde geeft wel aan, dat het authentiek antiek is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er absoluut niets aan doen. Wel inlijsten met glas ervoor dat verdere vergeling voorkomt.
Het tast de waarde aan als je het gaat doen, ben ik bang.
En als je het toch perse wilt, zou je je door een goede restaurateur moeten laten voorlichten. Bij een gallery weten ze zoiets wel.