Hoe kan het dat rechtbanktekeningen er altijd zo perfect uitzien?

Rechtbanktekeningen zien er naar mijn mening vrijwel altijd erg goed uit( is ook de bedoeling) maar ik ben gewoon benieuwd hoe iemand in een korte tijd zo goed o.a. de verdachten kan natekenen.

2 jaar geleden
2K
Antoni
een jaar geleden
Lang niet iedere verdachte is tevreden over de tekening(en). Zo is van Willem Holleeder bekend dat hij vond dat hij niet goed was geportretteerd op een rechtbanktekening.

Antwoorden (2)

Iemand die deze tekeningen maakt heeft daar een opleiding voor gehad en heeft veel geoefend om dit te kunnen doen.
2 jaar geleden
De tekeningen lijken misschien aardig, maar zijn bewust niet ‘perfect’. Ze worden door de rechtbanktekenaar altijd van de zijkant gemaakt. De rechtbanktekenaar zit dan ook nooit recht voor het gezicht van de verdachte in de rechtszaal. Hierdoor is niet het hele gezicht duidelijk te zien, waardoor de verdachte minder herkenbaar wordt vastgelegd en dus meer privacy heeft dan het geval is bij een foto.
De reden dat er geen foto’s mogen worden gemaakt in de rechtszaal is voornamelijk de privacy van de verdachte. Het gaat in de rechtszaal namelijk om een verdachte en niet om een veroordeelde crimineel. Mocht de verdachte niet schuldig worden bevonden door de rechter dan zal een foto een grotere inbreuk zijn in zijn of haar persoonlijke levenssfeer dan een tekening.

Een artistieke opleiding, zoals de kunstacademie, is een voorkomende achtergrond onder Nederlandse rechtbanktekenaars. Een juridische opleiding is dus niet nodig; het beroep is puur op het tekenen gericht. Vaak zijn rechtbanktekenaars eerder al portrettekenaars geweest. Naast een artistieke opleiding is echter minstens zo belangrijk het hebben van de juiste mentaliteit. De rechtbanktekenaar kan de meest heftige rechtszaken meemaken, en daar moet je wel tegen kunnen.