Wat voor soorten pigment gebruiken schilders in de 17e eeuw?

Ik heb voor een project een aantal soorten pigment nodig die schilders in de 17e eeuw gebruikten. Nu weet ik dat b.v. lapis lazuli gebruikt werd voor blauw, maar wat zijn een aantal andere grondstoffen voor pigmenten en zou je deze nu nog ergens (online) kunnen kopen?

1.8K

Het beste antwoord

Onder meer deze pigmenten werden gebruikt:

Blauwe verf
Lapis lazuli, een edelsteen uit Afghanistan. Ook azuriet, een Armeense steen, zorgde voor blauwe verf.

Rode verf
Karmijn en kraplak, zoals de twee helderrode verfsoorten heetten, behoorden tot de rode pigmentsoorten die het meest gebruikt werden door kunstschilders tussen de zeventiende en twintigste eeuw. Loodmenie was een oranje verf, maar werd door zonlicht zwartachtig.

Groene verf
Spaans groen, dat door Rembrandt gebruikt werd, was in de achttiende en negentiende eeuw de enige geschikte verf voor kunstwerken. Spaans groen, Groenspaan of Verdigris is een groen pigment, gebaseerd op een complex van koper(II)acetaat, koper(II)oxiden en koper(II)carbonaat.
.
De pigmenten zijn hier nog te koop:
https://www.verfmolendekat.com/nl/webshop/pigmenten/
Toegevoegd op 11 maart 2021 10:20: tekst