Waaraan herken je een echte Rembrandt?

Onlangs hoorde ik op het nieuws dat een nep-Rembrandt in Oxford toch het originele werk van de Amsterdamse schilder blijkt te zijn. Hoe zie je het verschil tussen echt en namaak? Waarin herkennen experts een 'echte Rembrandt'? Normale bezoekers kennen Rembrandt van Rijn natuurlijk van zijn kenmerkende belichting en zelfportretten, maar er zijn vast meer details die wij waarschijnlijk over het hoofd zien.

Picture for question
3 jaar geleden
1.9K
Pieterke
3 jaar geleden
Het verschil in echt en namaak wordt niet altijd gezien zoals je zelf al aangeeft.

Antwoorden (1)

Inderdaad het licht. Ook gebruikte Rembrandt weinig kleur in zijn schilderijen en had hij zichzelf meester gemaakt in het levensecht laten lijken van materialen en stoffen.

Experts kijken ook welke pigmenten zijn gebruikt of hoe oud een doek is. Verblijfplaatsen en bezigheden worden nagegaan en naast elkaar gelegd. Echt zeker weten blijft lastig. Daarom kan het dus voorkomen dat origineel werk voor lange tijd als nep is beschouwd, zoals in het geval van Oxford.