Op een oud affiche van Nooitgedagt staan de initialen J.S. Weet iemand wie dat is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.7K
Amadea
3 jaar geleden
Zou het dezelfde persoon kunnen zijn als van deze affiche?: https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view/wordt-lid-arbeiders-jeugd-centrale-js?coll=ngvn&facets%5Bcontributor%5D%5B%5D=J.S&maxperpage=36&page=1&query=&identifier=NAGO02%3AIISG-30051000315926
Amadea
3 jaar geleden
Zo te zien gebruikte de tekenaar verschillende variaties op zijn (of haar) monogram, want deze is van dezelfde persoon en toont duidelijke gelijkenis: https://iaddb.org/collections/posters-advertisements/detail/4fe1676d-6828-5392-a4e2-75b54819f9ee

Antwoorden (3)

Volgens het Fries Scheepvaartmuseum is de vervaardiger J.S. van deze poster “Alleen Nooitgedagt gereedschap” onbekend.
3 jaar geleden
Mijn zoektocht maakt dat ik er inmiddels van overtuigd ben dat de maker Jan Sluijters heet.

Deze aquarellist, etser, grafisch ontwerper, illustrator, lithograaf, politiek tekenaar, schilder, tekenaar en wandschilder leefde van 1881 tot 1957. Zijn schilderijen signeerde hij met Jan Sluijters, maar hij monogrammeerde ook als J.S., JS 08, of JS door elkaar heen.
Amadea
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
De stijl van Sluijters lijkt totaal niet op die van de poster, vind ik.
Maar de identieke initialen geven toch de doorslag. Daar kan ik niet omheen.
Dikke plus.
SentWierda
3 jaar geleden
De signaturen JS (Jan Sluijters) op www.artindex.nl lijken niet op de JS-signatuur op de Nooitgedagtaffiche. Jan Sluijters heeft ook niet affiniteit met Friesland en weinig met schaatsen; veel minder dan Willy Sluiter. En de stijl van Jan Sluijters is behoorlijk anders dan die van de affiches van Nooitgedagt..
Vermoedelijk is er een nog onbekende derde - buiten Jan Sluijters en Willy Sluiter.
Ik blijf proberen achter de waarheid te komen.
De stijl van 'mijn' illustrator lijkt op de stijl van het affiche van Nooitgedagt. Maar 100% overtuigd van de juistheid van de identiteit van de Nooitgedagtillustrator ben ik niet.
Voor- en achternaam van 'mijn' schilder beginnen met J. en S. en zijn bekendheid is vergelijkbaar met die van Jan Sluijters (door Amadea geroemd). Het is Willy Sluiter, geboren als Jan Willem Sluiter (1873-1949) Schilder, tekenaar en grafisch ontwerper. Hij is tot 1883 opgegroeid op fietsafstand van Nooitgedagt in IJlst. Opmerkelijk is dat zijn vader en moeder ook de initialen J.S. hebben: J.W. Sluiter sr. en Johanna Suermondt.
Honderden voorbeelden van het werk van Willy Sluiter zijn te vinden via Google: Willy Sluiter poster. Via Google ook honderden afbeeldingen van werk van Jan Sluijters (Jan Sluijters poster). Interessant om de stijlen te vergelijken.
De geboren Brabander Jan Sluijters maakte schaatsillustraties: in het boek 'De zilveren schaatsen' van Mary Mapes Dodge (1902). Willy Sluiter staat bekend als schaatsschilder (volgens een Duitstalig krantenartikel, 22 januari 1944) en ook voor andere sporten maakte hij affiches (lawn-tennis, Olympische Spelen Amsterdam 1916). Ook ontwierp hij affiches voor Fongers Rijwielen (Groningen).
Probleem is dat vooralsnog noch de relatie van Willy Sluiter met Nooitgedagt noch de relatie van Jan Sluijters met Nooitgedagt is te leggen. Bekend is dat Willy Sluiter signeerde met W. Sluiter of Willy Sluiter; onbekend is of hij wel of niet met J.S. signeerde.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. Er zijn minstens drie signaturen bekend: W.S., Willy S. en Willy Sluiter.
Afbeeldingen van vijf signaturen onder elkaar (W.S., Willy S. en 3x Willy Sluiter) op de website Documentatie van Beeldende Kunst in Noord-Holland: https://www.artindex.nl/noordholland.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deze mogelijkheden had ik ook al onderzocht, maar vond het niet aannemelijk. Het monogram wijkt teveel af van die van Sluiters.
Maar vriendelijke dank!
Amadea
3 jaar geleden
Op al die signaturen staat toch dezelfde typisch langwerpige S. Geen enkele overeenkomst met een door elkaar geschreven JS.
SentWierda
3 jaar geleden
Helaas kan ik de vraag niet voor 100% goed beantwoorden omdat het ultieme bewijs ontbreekt.
Wat wel frappant is:
1. Willy Sluiter is geboren en getogen in de regio waar Nooitgedagt was gevestigd.
2. Zijn initialen zijn J.S. (Jan Sluiter).
3. Zijn stijl komt in sterke mate overeen met de Nooitgedagtstijl.
Drie volgens mij behoorlijk sterke argumenten.
Ik kan me indenken dat hij 'clandestien' voor Nooitgedagt heeft gewerkt en daarom signeerde met J.S. (ook de initialen van zijn vader en moeder). En dat Nooitgedagt naderhand niet met hem aan de weg wilde timmeren omdat hij een fout oorlogsverleden had (lidmaatschap Eereraad voor de Beeldende Kunsten) en daar na de oorlog voor is gestraft.
Eigenlijk hoopte ik te ontdekken dat één van de broers Bottema (Tjerk of Tjeerd) voor Nooitgedagt had gewerkt; ook zij zijn geboren en getogen in die regio. Dus niet.