Kan iemand mij vertellen wat de herkomst van deze figuurtjes is?

Wie kan mij meer vertellen wat voor figuurtjes dit zijn en waar deze gemaakt zijn ?
Ze zij gemaakt van Papier-maché ,wat zeer kunstig is vorm gegeven.
Het lijkt me leuk om meer over de achtergrond te weten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Het betreft volkskunst uit Mexico. Vermoedelijk gemaakt in de zeventiger jaren van de vorige eeuw door Nuno Velez, want deze afbeelding https://assets.catawiki.nl/assets/2019/5/5/6/4/0/64076a46-84a9-4ab7-9b42-900e8d878c71.jpg laat zien dat zijn papier-maché figuren ook witte wenkbrauwen (en snor) hebben en precies zo met de benen over elkaar op een houten stoel zitten.
. . .
De voornaam van de artiest is Nuño, met een tilde.
. . .
In Mexico wordt deze kunst 'cartonería' genoemd. De hoofden zijn niet van papier-maché maar van klei gemaakt. De figuren stellen een religieuze gebeurtenis voor, vormen een orkest, of het zijn boeren, soldaten of marktlieden.
ʹcartoneríaʹ
Toegevoegd op 03 januari 2020 19:51: tekst
Amadea