Wie is de oorspronkelijke ontwerper van de onmogelijke figuren?

M.C.Escher heeft aan de onmogelijke figuren op een heel knappe wijze zijn eigen draai gegeven, maar hij is toch niet de "uitvinder" van deze optische illusies. Je ziet op internet zeer veel "onmogelijke figuren". Wie is de oorspronkelijke graficus die de eerste figuren getekend heeft?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.1K
Antoni
4 jaar geleden
Mij lijkt de kans groot dat vele eeuwen geleden dit soort dingen al werd gedaan, bijvoorbeeld door de oude Grieken of Egyptenaren.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk was de eerste ontwerper van onmogelijke figuren Pieter Breughel met ‘De ekster op de galg’ uit 1568.

De Zweedse kunstenaar Oscar Reutersvärd wordt 'de vader van onmogelijke figuren' genoemd. In 1934 tekende hij een Penrose-driehoek. In de versie van Reutersvärd zijn de zijkanten van de driehoek opgedeeld in kubussen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij de ekster op de galg herken ik wel een wat "aangedaan" perspectief in de stand van de palen, maar niet het extreme van Reutersvärd. Ik krijg het idee, dat Reutersvärd inderdaad de eerste is die zoveel extreme onmogelijke figuren heeft gemaakt.
SimonV
4 jaar geleden
Een iets (minder extreem) vroeger voorbeeld dan Reutersvärd is de Apolinère Enameled van Marcel Duchamp (1916).
https://en.wikipedia.org/wiki/Apolin%C3%A8re_Enameled