Waar komt deze afbeelding vandaan en wie is de kunstenaar?

Ik kocht dit albasten medaillon bij een Poolse antiquair. Via internet ben ik zo ver, dat het een kopie is van een plafonddecoratie in een Frans kasteel. Mijn vraag: in welk kasteel vind je dit en wie is eventueel de kunstenaar die het heeft aangebracht?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Deze wanddecoratie van verguld hout met namaak-albasten engeltjes wordt in meervoud via internet op tal van websites te koop aangeboden. Het is namaak antiek.

Vermoedelijk was het oorspronkelijk bedoeld als versiering voor een Franse stijl rococo spiegel voor chique boudoirs, zie maar: http://glasar.com/components/com_virtuemart/shop_image/product//18/184c39f2-c913-41ff-a901-47364859c8c9.jpg, maar werden die te weinig verkocht...
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Bedankt voor het zoeken. Ik wist, dat het een kopie was, want de handelaar in Polen heeft er drie op zijn site staan. Erg leuk, dat jij de spiegel erbij hebt gevonden. Meer informatie over mijn eerste zoektochten heb ik weergegeven als reactie bij het antwoord van SimonV.
nu weet ik niet wie ik het beste antwoord moet geven.
SimonV
4 jaar geleden
De spiegelversie wordt ook her en der aangeboden, net als de plafond- of wanddecoratie.
Waarschijnlijk heeft de producent twee versies op de markt gebracht. Je bent natuurlijk niet verplicht een beste antwoord te kiezen. Ikzelf zou een lichte voorkeur voor het antwoord van Amadea hebben.
SimonV
4 jaar geleden
Hoewel, na mijn aanvulling ben ik ook tevreden over mijn antwoord...

Andere antwoorden (1)

Deze is vermoedelijk afkomstig van een herenhuis in Moskou (Zemlyanoy Val 316).
De kopieën zijn eind twintigste eeuw in België gemaakt: dan moet deze plafonddecoratie het origineel zijn.
Op eBay kun je nog tientallen kopieën kopen.
Het kan echter zijn dat het herenhuis aan de Zemlyanoystraat nummer ? vol namaak staat en dat deze decoratie van dezelfde kitschproducent komt en er dus geen sprake is van een origineel.
Er is ook een schilderijversie van. Omschreven als: “Een zeer zeldzaam ding dat stijl en mode combineert en een oude indruk maakt.” Met andere woorden, kitsch.
Een spiegelversie van de decoratie staat onder meer in Château Keranno (Grâces).
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor het zoeken. Ik had zelf de foto ingevoerd bij Yandex Image Search en ben gaan doorzoeken door de titels (uit Russisch en Pools vertaald via vertaal.nl) in te voeren en kwam zo uit op de bewering, dat het een kopie was van een plafonddecoratie uit een Frans kasteel. Vandaar mijn vraagstelling. Ik weet dus, dat het een albasten KOPIE is, maar was erg benieuwd naar dat kasteel. De villa die jij noemt heb ik gezocht met Street View op het adres in Moskou, maar daar staat een strak en kaal kantoorachtig gebouw uit de jaren 60 of 70.
Op de door jou gegeven site zie ik wel het medaillon als muurdecoratie als exacte kopie(?) van wat ik heb gekocht (voor niet te veel geld).
Amadea
4 jaar geleden
Wie weet is het omgekeerd gegaan: dat de eigenaar van dat huis in Moskou het in klassieke stijl heeft opgeknapt en daarom deze wanddecoratie er heeft opgehangen. Op https://goldvoice.club/@yamoskva/gorod-na-pamyat-316-zemlyanoy-val-ulitsa-chkalova/ staan meer foto's van het interieur die dit kunnen bevestigen.