hoe kan het dat de ogen van een personage in historische portretten je steeds blijven aankijken?

Een voorbeeld is 'portret van een meisje in het blauw' van Johannes Cornelisz. Verspronck1641

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
MasterSword
4 jaar geleden
Het is een optische illusie, De schilder(kunstenaar) heeft de ogen zo realistisch geschilderd dat jou hersenen het gevoel geven dat iemand je aan kijkt. De mens is een sociaal wezen, of iemand je echt aan kijkt of een schilderij.
onderbewust krijg je toch het idee dat iemand naar je kijkt.
( Tegenwoordig heb je dat gevoel ook als er een camera ergens hangt. ) Dus je hersenen spelen een spelletje met jou.
Amadea
4 jaar geleden
Dat meisje kijkt helemaal niet naar jou, maar naar iets dat zich links van de schilder die haar portretteert bevindt.

Antwoorden (1)

Hier wordt een milde optische illusie gecreëerd. De ‘nabije’ en ‘verre’ punten van het tweedimensionale beeld veranderen hierbij niet echt als je naar de zijkant gaat. Deze nabije en verre punten worden gedefinieerd als zichtbare punten die, als het beeld driedimensionaal was, onder een bepaalde hoek het dichtst en het verst van de kijker zouden verschijnen.
Normaliter volgen ogen je niet omdat het licht en de schaduw, evenals het perspectief dat je ziet, daadwerkelijk veranderen.