Hoe goed/groot is 150Dpi?

Ik wil een portret bestellen bij een artiest, dit is 150Dpi. Persoonlijk heb ik geen idee wat dit wil zeggen. Hoe goed is de kwaliteit van 150Dpi, en met welke afmetingen komt dit overeen als ik er een print van wil maken, b.v. a4, a3 enz. Weet iemand dit.

5.7K
gvrox
4 jaar geleden
Niemand kan dit weten, de artiest moet zelf ook de afmeting doorgeven samen met de dpi-waarde, of hij moet de absolute pixel-aantallen horizontaal en vertikaal noemen. Een afbeelding bestaande uit precies 1 pixel van 0.17mm bij 0.17mm is ook 150 dpi (dots per inch)

Antwoorden (2)

150dpi is 150 dots per inch (1 inch is 2,54 vierkante cm). 150 dpi is niet een heel hoge resolutie en alleen geschikt voor kleinere afdrukken op bijvoorbeeld ansichtkaartformaat. Voor grotere afdrukken zou ik een hogere resolutie kiezen, anders ga je de individuele puntjes zien.
4 jaar geleden
gvrox
4 jaar geleden
Dit is een heel raar antwoord paulus811, op een vraag die niet beantwoordbaar is. 150 dpi is juist wel acceptabel op een groot formaat, aangezien je die niet van heel dichtbij gaat bekijken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En één inch (") is GEEN vierkante(!) centimeter. Maar gewoon 2,54cm... Ik zou zeggen dat 150dpi twee keer scherper is dan een televisie. Drukwerk is 300-600dpi, dus 150dpi is nog goed te hachelen, we hebben niet vooraan gestaan toen de optische sterkte werd uitgedeeld, alles boven de 150dpi ziet er rete-scherp uit op 2 meter afstand en meer. En dpi heeft niks uit te staan met het formaat, 72 dpi op een ansichkaart is net zo slecht als een afbeelding op A1 in 72dpi....
De dichtheid in dpi moet je omrekenen naar de afmeting in cm van b.v. een fotoafdruk.
In de fotografie gaat men ervan uit, dat een foto van 240 dpi nog een scherpe afdruk kan geven. Voor een A3-formaat zijn dat dan 4252 pix breed en 2835 pix hoog (A3 = 45 30 cm).
Een echt scherpe afdruk krijg je met 300 dpi. Voor een A3 is dat dan 5315 pix breed en 3543 pix hoog. Als de kunstenaar zijn afbeelding levert op 150 dpi en de afbeelding is 10630 pix breed en 7086 pix hoog kun je daar dus een scherpe afdruk van maken, omdat je voor de afdruk voldoende pixels aflevert.