Wie is de figuur die godin Demeter (Ceres) hier een mand met vruchten etc. brengt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Amadea
4 jaar geleden
Hier staat een betere foto ervan, met informatie (behalve over wat er precies op staat): https://rkd.nl/nl/explore/images/71037

Antwoorden (2)

4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klinkt logisch. Dank je wel!
SimonV
4 jaar geleden
Voor mij niet logisch: Pomona was de godin van fruitbomen, tuinen en boomgaarden. In tegenstelling tot veel andere Romeinse godinnen en goden, heeft ze geen Griekse tegenhanger, hoewel ze vaak wordt geassocieerd met Demeter. Lijkt me niet waarschijnlijk dat Demeter zichzelf vruchten brengt.
Zelf denk ik dat het een naamloze dienares is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pomona_(mythology)
SimonV
4 jaar geleden
Reactie elders van Simonsdochter: Ceres wordt vaak afgebeeld met Pomona en Bacchus, maar dan is niemand gevleugeld, ontkleed en ondergeschikt. Samen stellen zij dan 'overvloed' voor.
Het is een plafondschildering, waarschijnlijk Keizersgracht 106, Amsterdam.
https://www.fundainbusiness.nl/kantoor/amsterdam/object-85174614-keizersgracht-106/
Ze was de godin van de akkerbouw (in het bijzonder van het graan) en de moederliefde.
Later werd zij gelijk gesteld aan de Griekse godin Demeter.Haar priesteressen waren Griekse vrouwen.
De mand met vruchten wordt haar aangeboden door één van haar dienaressen.
I. H.van Eeghen, 'De restauratie van Keizersgracht 62-64', Maandblad Amstelodamum, maart/april 1975, p.30
J. Dullaart, ‘Met plank of doek bekleed’. Amsterdamse figuratieve plafondschilderingen uit de zeventiende en begin achttiende eeuw, Amsterdam (ongepubliceerde doctoraalscriptie UvA) 2003, p. 111
Toegevoegd op 09 mei 2019 13:54: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Het zou ook goed een nymf kunnen zijn. Een Griekse 'halfgodin', omdat zij half naakt is en vleugels heeft. Ceres wordt vaak afgebeeld met Pomona en Bacchus, maar dan is niemand gevleugeld, ontkleed en ondergeschikt. Samen stellen zij dan 'overvloed' voor. Ceres heeft dan ook de kelk des overvloeds vast.