Hoe kom ik aan een menselijke schedel?

En dan bedoel ik natuurlijk niet die op mijn nek.
Ook ben ik niet van plan om er iemand voor te vermoorden of om het uit een graf te roven.
Het moet een kant en klaar, zonder huid of vlees geleverde schedel zijn.
Is dit ergens te koop?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is tegenwoordig mogelijk om een tafel met een plak mens er in te kopen, of een plak mens aan de muur te hangen, maar een doodgewone schedel ('dood', ha, ha) valt dus niet te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tsja, soms schiet bol.com tekort
capthavoc
13 jaar geleden
moet het een echte schedel zijn ? dat lijkt me moeilijk
maar een afgietsel nep schedel moet wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitlokking tot grafschennis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik al zei ben ik niet bereid tot grafroof. En het moet een echte zijn, anders hoeft het van mij al niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Nog) niks.
Maar ik vraag me af of het uberhaupt verkrijgbaar is, op een enigzins legale manier.
capthavoc
13 jaar geleden
Een echte zal moeilijk worden denk zelf dat het illegaal is
bovendien een beetje morbide lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me gezellig Loenie, dan kan ik af en toe wat tegen je praten. Morbide? Schelpen zijn toch ook leuk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag het aan Damien Hirst:
http://en.wikipedia.org/wiki/Damien_Hirst Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/For_the_Love_of_God Ik gok echter dat dit je niet onbekend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nice. De kunstenaar zelf ken ik wel, maar van "For the Love of God" had ik nog niet gehoord.
AWM
13 jaar geleden
@firedeyedboy: For the Love of God is een platina model van een schedel, dat uit een gietvorm van een echte schedel is gemaakt. Maar er zit geen schedel in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Antwoordman: klopt, maar als ik het Wikipedia artikel goed heb geïnterpreteerd is het wel gebaseerd op een echte schedel die gekocht is in een winkel in Islington, en zijn de tanden die gebruikt zijn in het stuk wel de echte, afkomstig van die schedel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader heeft er ooit een gevonden in een partijtje zand dat hij had van een oud kerkhof dat zogenaamd al goed 'geruimd' was, iek! Die heeft hij maar netjes ingeleverd, wie weet was 't wel z'n eigen opa zaliger ;-)

Het beste antwoord

Een tijdje geleden was er iemand op de televisie die er een op marktplaats had gezet. Hij kwam in het nieuws omdat dit bijzonder was. Het is in Nederland niet verboden om schedels te verhandelen. Het is alleen verboden om graven te schenden. Via de bron kun je er meer over lezen. De meneer in kwestie had thuis een hele verzameling, dus misschien zet hij er wel meer te koop. Je kunt via marktplaats ook een oproep doen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Hier een recente advertentie: http://www.plaats.nl/voorschoten/kaart/advertentie/349463224/menselijke-schedel/ - deze is bedoeld voor tandartsen, maar even doorzoeken en je vindt hem zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus het is niet illegaal?
Ik hoop dat je gelijk hebt! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, luister maar naar het audiofragment bij de link die ik heb gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er nog een paar bronnen aan toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te gek, bedankt voor al je moeite.
Tot nu heb ik alleen nog schedels gevonden die alleen verkocht worden aan medisch studenten of artsen, maar er moet er wel ergens een te vinden zijn voor een particulier, lijkt me.
Ik ben in elk geval een heel stuk verder zo!

Andere antwoorden (4)

Nee. Echte menselijke schedels zijn niet te kopo. Echter, je kan namaak schedels kopen; Je ziet ze wel eens op marktplaats oid staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echt skelet is wat moeilijk, een 'levensecht' model is geen probleem. Zo komen secties Biologie op school er ook aan. De meeste modellen zijn van plastic, die zijn heel gangbaar.

Een echt skelet kan je niet zomaar kopen. Dat zijn mensen die zich ter beschikking hebben gesteld aan de wetenschap en hoewel zo'n skelet op school kan belanden (meestal nog van vroeger) kan je die niet zomaar kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn groothandels, zoals Vos, in gespecialiseerd (in de modellen dan).

Toegevoegd na 34 minuten:
Misschien moet ik er wel nog bij vermelden dat de handel in menselijke skeletten illegaal is. Skeletten komen nu nog wel uit India of China in het westen terecht, vaak zonder medeweten van familie (zie tweede link). Er wordt grof aan verdient, soms wel 4000 euro.

Echte skeletten die bij universiteiten nog wel eens aanwezig zijn, zijn geschonken door de persoon (vastgelegd bij leven) aan de instelling.

Toegevoegd na 36 minuten:
Je zou het ook eens hier kunnen probereb:

http://www.skullsunlimited.com/

Alleen de schedel kost er 1650 dollar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt :)
Je kunt er hier eentje bestellen. In Amerika is dit legaal.
De douane hier zal er wat minder blij mee zijn...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, kan het daar wel? In Nederland kan je het denk ik niet importeren. Misschien toe laten zenden en in de zending laten zetten dat het om een anatomisch correct model gaat en de BTW en belastingen betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dank je, +
Ik wou toch al eens naar Amerika emigreren. Mocht ik ooit eens zo'n ding meenemen van vakantie, dan zal dat wel problemen opleveren als mijn koffer gescand wordt, hè? ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je alles goed in elkaar zet slaag je in ieder geval voor anatomie. Plusje voor antwoordman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@November: inderdaad, zoiets moet je beslist niet in een koffer doen, maar officiëel laten opsturen.
AWM
13 jaar geleden
Ik vrees dat de typische vorm van een schedel heel erg opvalt bij het doorlichten van je koffer :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien niet als ik het verberg tussen een aantal vuurwapens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee, dan valt de schedel minder op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wekt ook meteen veel minder argwaan.
LeonardN
5 jaar geleden
Importeren, verkopen, kopen en bezitten is niet illegaal. https://www.uitvaart.nl/juridisch/begraven/overig-begraven-begraafplaats/verboden-om-schedel-te-hebben/6648
Via deze site vind je een lijst met verkoopplekken en veel informatie hierover:
http://sites.google.com/site/handelinmensenschedels/wetgeving-politiek/sites-met-menselijk-materiaal

en via marktplaats
http://antiek-kunst.marktplaats.nl/antiek-overige/346320953-echt-mensen-skelet-schedel-opgezette-schedels-antiek-studie.html?return=eJwtjMsKgzAQRf9F0KXGWGmJhKIf0X1IUhLMY3AiLS399460q3vuPcMo0Yu3F2xC0Z%2B5qNCqTbvJlQKi69YMNrVRbWuBoFTBNoXud9KCg%2BszyL4xKEuuh7mvh8V4AspQKF8eCPFu8G/hWBlBJDGnPdrNa6rrg2q0CW2q%2BcgZameNDWQyHg95A7BL1kDGorOxko%2BX03Krps8XEcs8jA%3D%3D&df=1&fta=eNotjkFugzAQRe8yUlkb4gbyR2x6gC67RRZ2E6sGWxmToES5ewzqbvT/zHtj0OIp6EDLNQw3E4RYcNKgNfR1ZaXPETVbDw4ZD59Yfq2UJGUonhLmZXJXP/LfHZObxc0fjZLx4qwLHMWjqVJaelWlKHmM1vXNZ6e/fjZLkSRzdsS%2B8AQHkLe7vm5BtTa6VYfTWutj2x212ouyk2MyVobg5nO%2BbLdqexg0mXXYcIVgd14DMnfi7//xRmyg8Hy93k8IS%2Bg%3D&fta_ind=1&fs=1

En hier:
http://www.boneroom.com/order/order1.html

Hier zijn ze maar 1650,- Amerikaanse dollar:
http://www.skullsunlimited.com/products_by_order.php?id=82

En hier een heel online blog erover:
http://www.blogged.com/topics/buy-real-human-skull/

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, ze komen ook regelmatig voor op www.ebay.com
Zoek op real human skull of real human skeleton