Wat voor techniek word op deze doek toegepast ?

Toegevoegd na 50 seconden:
En weet iemand de maker ervan ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat is met de batik-techniek gemaakt. Het doek wordt met vloeibare was afgetekend, en dan in een kleurbad geverfd. Waar de was op zit behoudt de oorspronkelijke kleur en het andere deel van het doek neemt de kleur op. Daarna wordt het doek te drogen gehangen. Dat gaat zo in meerdere lagen.

Een naam van de maker is niet te achterhalen, maar het is in elk geval een West-Afrikaans product.
Amadea
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk zelf eerder aan zeefdruk. Dit is te vergelijken met sjabloondruk. Er wordt een lichtgevoelige emulsie op een zeef aangebracht, hier wordt een transparante film met in zwart de afbeelding op gelegd en belicht. De zwarte delen van de afbeelding blijven onbelicht en die kun je later wegspoelen met water. Hier kun je vervolgens inkt door heen drukken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
De zwarte strepen in de witte vlakken lijken mij voor de afbeelding onnodig. Deze zijn, zo neem ik aan, gekomen door scheuren in de was bij het batiken. Zoiets is bijna niet te voorkomen bij batiken. Dit soort strepen zijn uniek voor de batik-techniek; bij zeefdrukken ontstaan dit soort strepen niet. Of heb ik ongelijk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk i.d.d. dat je gelijk hebt.