In het algemeen kan men spreken van acht kunstdisciplines:

1. Beeldende kunst
2. Muziek
3. Film
4. Architectuur
5. Theater
6. Literatuur
7. Dans
8. Fotografie

In de praktijk zijn de grenzen tussen de verschillende kunstdisciplines niet altijd scherp aan te geven en in de zgn. crossovers (bijvoorbeeld musical of opera) gaan de verschillende kunstdisciplines hand in hand.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!
Maar ik moet een kunstdiscipline schrijven voor een bepaald schilderij/kunstwerk. Hoe moet ik dat doen?
Antoni
7 jaar geleden
Ik vermoed dat er binnen de beeldende kunst/schilderkunst weer andere disciplines kunnen worden onderscheiden. Die worden echter ook genres genoemd: In de schilderkunst zijn dat o.a.: - Landschap
- Portret
- Stilleven
- Stadgezicht
- Marines
- Genrestuk
- Abstracte kunst
- Volksschilderkunst Zo staan in ieder geval de verschillende genres vermeld op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Schilderkunst. Er kunnen nog meer, andere genres bestaan. Ik neem aan dat je moet vertellen tot welke genre "jouw" schilderij/kunstwerk behoort en dat je daarna moet beschrijven waarom je vindt dat het tot dat genre behoort. Aan welke eigenschappen voldoet het schilderij/kunstwerk waardoor het tot de door jouw genoemde discipline of tot het door jou genoemde genre gerekend kan worden? Voor de zekerheid kan je het beste aan je docent vragen wat hij precies bedoelt, want er lijkt (op internet in ieder geval) geen volledige overeenstemming te bestaan over wat het woord "kunstdiscipline" precies inhoudt.
Antoni
7 jaar geleden
Ik bedoelde "Stadsgezicht" in plaats van "Stadgezicht".
Inekez1
7 jaar geleden
Genres zijn geen disciplines.
Voor de omschrijving kun je ook het genre toevoegen, maar niet in plaats van discipline.
Antoni
7 jaar geleden
@Inekez1, bij een antwoord op deze vraag https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/vraag/260730/kunstdisciplines "Wat zijn kunstdisciplines?" stond als aanvulling/reactie van antwoordgever Mike12345 bij het door hem gegeven antwoord "Oh en binnen het filmgenre heb je weer disciplines zoals komedie, drama, western, horror, animatie, ...". Daarom ging ik ervan uit, dat dat ook zo gold voor de schilderkunst. (Zijn antwoord was overigens "Verschillende vormen van kunst zoals film, muziek, schilderkunst, dans, beeldhouwerij etc. etc.", maar dat terzijde) Er lijkt (op internet in ieder geval) geen volledige overeenstemming te bestaan over wat het woord "kunstdiscipline" precies inhoudt, gaf ik al aan.
Beeldende kunst is een ruim begrip, dat kan worden verdeeld in
- ruimtelijk werk en tweedimensionaal werk

en/of

- beeldhouwkunst
- schilderkunst
- toegepaste kunst
- textiele kunst
- grafiek (druktechnieken)
- fotografie
- film

Toegevoegd na 6 minuten:
Het woord 'disciplines' geeft aan dat er onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende vormen van kunst. Dat kan in grote lijnen, zoals de 8 disciplines die bij ckv worden gehanteerd (zie antwoord hierboven), maar elke 'discipline' kan ook weer onderverdeeld worden in disciplines.
Het rijtje hierboven is een onderverdeling van disciplines binnen de beeldende kunst (foto en film worden hier ook bij gerekend, net zoals je muziek, dans, toneel etc. samen tot podiumkunsten kunt rekenen).

Binnen de schilderkunst bijvoorbeeld zijn nog weer verschillende disciplines te benoemen, die voornamelijk worden bepaald door het materiaal (en soms ook de techniek) waarmee wordt gewerkt.
Bij de beeldhouwkunst zie je dat ook: houtsculptuur en bronsgieten zijn bijvoorbeeld 2 hele verschillende disciplines binnen het beeldhouwen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bij een schilderij gaat het altijd om schilderkunst. Er zijn echter veel mensen die elke vorm van 2-dimensionale kunst een 'schilderij' noemen, ook als het een foto, tekening of drukwerk is.

Een schilderij wordt gemaakt met verf of inkt. De ondergrond kan heel verschillend zijn (papier, doek, paneel) en het gereedschap / techniek kan ook heel verschillend zijn (kwast, penseel, paletmes, roller, vingers, stempels). Er zijn ook kunstenaars die ander materiaal (stof of zand bijvoorbeeld) in hun schilderij verwerken om het meer reliëf te geven.