Heeft een museum de rechten op de kunstwerken die er hangen?

Ik wil graag een beeltenis van een object gebruiken dat ongeveer 500 jaar oud is. Ik wil het gebruiken op mn website. Het object hangt in een museum. Hebben zij het alleenrecht op het object of is dat openbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
gvrox
8 jaar geleden
Heb je die beeltenis zelf gemaakt ?

Antwoorden (1)

Nee. Zulke kunstwerken zijn rechtenvrij, ook al claimen de eigenaren soms anders.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt (+) Een bronvermelding is wel altijd netjes, maar dan kan je de titel en schilder van het schilderij noemen. Het museum hoef je niet te noemen.
Mocht het werk anoniem zijn, zou je het museum kunnen noemen. Voor mensen die het graag willen bekijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook als de maker wel bekend is zouden mensen het best graag in het echt willen zien. Juist door de locatie te vermelden maak je duidelijk dat het object in een openbare collectie is opgenomen.