Wat moet ik gebruiken bij olieverf schildering 'terpentine of schildermedium'?

Ik heb eens gehoord dat de terpentine kan voor barsten zorgen in de toekomst als een schilderij in een laag is gemaakt of niet veel lagen, ik werk meer met een laag of soms misschien twee afhankelijk van het soort werk, maar meerdere lagen is bij mij ook niet van toepassing, moet ik nou een schildermedium gebruiken i.p.v terpentine? en welke?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het bedoeld is om je verf ermee te verdunnen, dan is terpentine niet geschikt voor jou, omdat dat niet geschikt is voor de bovenste lagen. Maar er zijn ook mediums die barstjes veroorzaken, bedoeld of onbedoeld. Laat je adviseren door een kunstschilder of de vakhandel voor schildersmaterialen over de producten.

Antwoorden (1)

Ik kan je niet zeggen wat je MOET gebruiken maar schilder zelf ook en kan je wel mijn eigen ervaring vertellen. Ik gebruik zelf het liefst een verdunner als (reukloze) terpentine of gewone verfverdunner (tóch goed ventileren hoor!). Dit zorgt dan wel voor een grijzige waas over de kleuren, maar zodra je als laatste een laag retoucheervernis hebt aangebracht, komen de kleuren weer fris en helder terug. Het verft gewoon makkelijker en precieser met terpentine, en de verf op het palet droogt niet zo snel als wél het geval is bij mediumgebruik.
Gebruik je medium als verdunner, dan blijven de kleuren mooi maar de verf begint snel op te drogen en wordt plakkerig. Ik haat het als er losse haren uit de penselen achter blijven op het doek! Dit gebeurt dus wél bij medium en ook de verf op je palet kan je de volgende dag al niet meer gebruiken...die is echt droog en hard geworden.

Ik werk zelf altijd in transparente lagen die opgebouwd worden van donker naar licht, de lichte accenten gebruik ik op het laatst. Meestal laat ik de lagen tussendoor drogen en glaceer ze dun (ik gebruik daarom graag acrylverf) en als het dan relatief donker geworden is, kan je het geweldig doen oplichten met titaan of Napels geel en zo kan je naar het licht toewerken en in het donkere deel laten verlopen. Soms is de verf te doog geworden en dan glaceer ik het wat zodat ik nat -in- nat kan werken of nevel er een heel klein beetje terpentine over dat ik met een waaierpenseel 'uitwaaier' over de verf. Door er lichtje overheen te gaan, komen de mengkleuren weer volop terug. Wel voorzichtig doen en uitblazen zodat het niet gaat zakken!

Zo heb ik altijd geschilderd en als kind ooit voor mjn moeder een schilderijtje van Anton Piek nageschilderd omdat ze dit zo leuk vond. Het schilderijtje hangt daar na inmiddels 50 jaar nog steeds en er zitten nog steeds geen barsten in. Ik heb het wel gevernisd toen het klaar was, dus wellicht kan dit ook helpen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb op een workshop geleerd, dat je alleen de onderste laag kunt verdunnen met terpentine, de daarop gelegen lagen moeten steeds vetter verdund worden, om barstjes te voorkomen.
amc
8 jaar geleden
Bedankt voor jouw reactie, weer wat geleerd! Ik heb nooit tekenen/schilderen geleerd , maar had er altijd wel talent voor volgens mijn omgeving. Het gaat mij altijd makkelijk af en ik doe het ook graag. Ik gaf het antwoord dan ook naar mijn ervaring en misschien is mijn techniek dusdanig dat er, ondanks dat het wellicht verkeerd is, toch goed uitwerkt zonder barstjes. Zoals gezegd, werk ik meer transparent dus in dunne laagjes. Misschien maakt het ook uit of je acryl of echte olieverf gebruikt. Voor echte olieverf ben ik te ongeduldig, heb het wel gedaan maar het drogen duurt me te lang ;-)