Hoe meng je de kleur rood?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
66.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met je vraag? Je kan rood gebruiken om te mengen met andere kleuren of je wilt kleuren mengen om rood te krijgen. In ieder geval is rood een primaire kleur die volgens mij niet samen te stellen is uit andere kleuren.

Antwoorden (2)

Rood kun je niet maken, behalve oranje rood, dat doe je door een tikje geel toe te voegen, of roze rood, dat doe je door een tikje wit toe te voegen. Er zijn 3 kleuren die niet door mengen gemaakt kunnen worden, dat zijn rood, geel en blauw, met deze 3 kleuren en met behulp van zwart en wit, kun je wel alle andere kleuren maken door te mengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Nog een toevoeging: de kleuren rood, geel en blauw heten primaire kleuren.
Als je het hebt over de kleur op het plaatje: dit is niet de primaire kleur rood.
Wij denken vaak dat de kleur die wij rood noemen een van de drie primaire kleuren is, echter, het primaire rood heet magenta en zal voor veel mensen eerder als paars/roze overkomen.

Het mengen van kleuren is afhankelijk van welk medium je gebruikt, ik ga hier maar even uit van verf:

-Bij transparante verf (bv waterverf) kun je met magenta, cyaan blauw en citroen geel (de drie primaire kleuren) alle heldere mengkleuren maken. Jouw kleur rood krijg je dan door magenta met geel te mengen. Dit geldt trouwens ook voor kleurendruk: wanner je goed kijkt (eventueel met vergrootglas) zie je bij een kleurendruk vaak dat rood uit een combinatie van gele en magenta stipjes bestaat.

- Bij dekkende, niet transparante verf (bv acrylverf) heb je om goede heldere kleuren te kunnen mengen behalve de primaire ook de secundair kleuren (rood, blauw en groen) als basis nodig. Je kunt met dekkende verf een eind in de richting van een helder rood komen en de kleur op jouw plaatje is zeker te maken met magenta en geel, maar helder scharlaken rood zal moeilijk (zoniet onmogelijk) zijn.

Mijn bron is een plaatje van een kleurencirkel opgebouwd uit de primaire kleuren en mengkleuren daarvan. De primaire kleuren worden hier gewoon rood, geel en blauw genoemd maar zijn in de werkelijkheid magenta, citroen geel en cyaan blauw.

Dus: magenta rood met een beetje citroen geel zou jouw kleur rood moeten geven.