Hallo! Ik ben collagekunstenaar en ik zal proberen het uit te leggen. Het verschil is dat een moodboard een bepaalde sfeer/ stemming uitdrukt, zoals bijvoorbeeld je wilt je woonkamer veranderen in een nieuwe stijl, je zoekt daar afbeeldingen bij en plakt ze op. Zo krijg je een beeld van hoe de sfeer eruit komt te zien. Ik denk dat dit idee uit de ontwerpershoek komt. Er zijn ook andere vormen van moodboard, en dan lijkt het inderdaad meer op een collage. Ik collagekunstenaar gebruikt collagemateriaal (en dit kan van alles zijn, als het kunstwerk ruimtelijk is dan noem je het een assemblage) om uitdrukking te geven aan zijn ideeën, gevoelens, gedachten enz. Zelf ervaar ik collages maken (wat ik intuïtief doe) als een soort van ordening in mijn hoofd. Ik ben nogal chaotisch en voor mij vallen dan de dingen op zijn plek ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik collagekunstenaar gebruikt collagemateriaal: Ik moet zijn een collagekunstenaar. Schrijffoutje ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat is nou het verschil tussen een collage en een moodboard / collage? Deze vraag wordt vaak gesteld. Een moodboard is een beeld dat je wilt overbrengen. Je laat als ware een idee zien, een concept. Een collage is een kunstvorm, een collage brengt geen idee of concept over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je me ook een link kunnen sturen misschien over hoe een collage eruit moet zien? want als ik google krijg ik collage en moodboard door elkaar gemengt en daar kom ik echt niet uit.. maar bedankt voor je antwoord ik snap het nu al veel beter !