Een spiegelende bal (bol) is in feite een zg. convexe spiegel.
In zo'n spiegelbeeld wordt maar één punt normaal weergegeven.
Dit is natuurlijk het punt dat zich het dichtst bij de bol bevindt.
Hoe verder van dit punt (naar alle richtingen), hoe kleiner de weergave wordt.
Voordeel: Er kan een groot panoramisch beeld worden bekeken in de spiegel.
Nadeel: Alles wordt vervormd, het spiegelbeeld lijdt aan wanverhouding, wat bij gezichten een bolle kop oplevert.
Sinds onze prilste jeugd heet zo'n spiegelbeeld bij ons een "kerstballenhoofd".
Het gedeelte van je gezicht dat "recht voor de bol zit" wordt het grootst weergegeven, al het andere wordt steeds kleiner, naarmate het wordt weerspiegeld door een gedeelte van de bol dat zich verder van dat "midden" af bevindt.
Gevolg: Een enorme neus op een veel te klein hoofd.
Het effect wordt wel enigszins duidelijk als je in een flexibele spiegel kijkt terwijl je deze spiegel (bv een strook plastic met spiegelend oppervlak) vervormt tot een bol oppervlak.

Bij een holle (concave) spiegel krijg je weer een ander effect, waarbij het beeld ook op zijn kop staat, en waarbij links en rechts van plaats verwisselen.
Als je diezelfde strook spiegelend plastic verbuigt tot een holle spiegel, (verticaal recht, horizontaal gebogen) dan zal alleen links en rechts van plaats verwisselen. Dat valt in eerste instantie niet op, maar wordt duidelijk als je bemerkt dat je spiegelbeeld ook links knipoogt, net als jij!