Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zet je waterverf vast?

Kan dit bijvoorbeeld met haarlak of iets in die richting? Ik ben begonnen in mijn ''Wreck This Journal'' en heb al twee pagina's geschilderd met waterverf. Nu ga ik verder maar elke keer als ik met een drupje water er al overheen ga, geeft de verf af. Kan ik hier misschien met transparante nagellak overheen gaan? Met haarlak even sprayen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je kan werk in potlood, houtskool, pastel of waskrijt, aquarel, pen en tempera fixeren met glasheldere, zuivere en niet vergelende acrylharsfixatief. Het is niet goedkoop. Je kan het bestellen via internet en misschien ook bij hobby winkels kopen. Ik heb in ieder geval een link bijgevoegd waar je het kan bestellen.

Toegevoegd na 40 seconden:
Om even in te gaan op je opties. Haarlak en nagellak kan vergelen. dat zou zonde zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haarlak etc. werkt niet, zonde van je werk. In tekenwinkels ( of hobbywinkels, maar ook bij V&D op de papierafdeling of bij de firma Winter) zijn spuitbussen te koop met fixeer; daar heb je een hele tijd plezier van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een aquarel hebt gemaakt, moet je er verder met je handen van af blijven.
Bewaar het aquarel tussen vloeipapier in een platte daartoe geschikte doos. Weekmakervrij, zodat het geheel niet kan worden aangetast. Als je het stuk in gaat lijsten, gebruik dan een passe partout ter bescherming, vooral achter glas, zodat er geen condensvorming kan ontstaan die de voorstelling aantast. Natuurlijk kan je de boel fixeren. Begeef je maar naar een hobbywinkel er zijn er zat in Nederland.
Een druppel water op een aquarel werkt als de inslag van een meteoriet op de maan(of aarde) er vormt zich een krater. Na droging zie je kringetjes met opgedroogd sediment aan de randen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding