Hoe kan het dat je als individu een voorwerp aantrekkelijk vindt?

Bij het zien van een voorwerp wat je nog nooit eerder zag, bijvoorbeeld een mooi stuk mineraal uit de aarde, wat iemand mogelijk bewerkt heeft waardoor je alle eigenschappen goed kunt waarnemen, zou het kunnen zijn dat je een sensationele ervaring krijgt. Maar dit is per individu verschillend, wat de een ogenblikkelijk aantrekkelijk vindt hoeft voor de ander niet persé op te gaan.

Waar ik vooral op doel is, waarom wordt de een geraakt door het zien van zoiets en de ander totaal niet.
Daarbij denk ik dat hetzelfde geldt voor kunst, iets waar je het bestaan totaal niet vanaf wist heeft de potentie je diep te raken, gewoon door het zien er van, zonder dit van te voren te verwachten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessante vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Kristal
11 jaar geleden
Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden! Want ik ken het verschijnsel maar al te goed.
Ik kan tranen in mijn ogen krijgen bij het zien van sommige mooie kristallen, en ben er steeds verbaasd over, wáárom raakt het mij zo?
Terwijl een ander mooi kristal mij niets doet.
Zo ook met kunst. Mooie vraag Bascula.
+1!

Antwoorden (2)

Misschien roept de kleur of vorm iets op uit je onderbewuste. Doet je denken aan iets wat je ooit gezien/meegemaakt hebt.
11 jaar geleden
ik denk dat dit in eerste instantie te maken heeft met de primaire levensbehoefte. OVERLEVEN. Dat is een geldingsdrang die je aanzet tot daden of juist niet. Het hebben van honger en dorst, laat je blijken door te huilen bijvoorbeeld en het wordt door de omgeving begrepen. Zo groeien we op van baby tot man of vrouw. Niet alleen je lichaam maar ook je 'geest' ontwikkelt zich. Daarbij spreken zien, ruiken, horen, proeven, gevoel en tastzin een grote rol. Ook het onderscheidingsvermogen ontwikkelt zich. Mooi en lelijk gaat een waardebepaling inhouden, zonder dat er een prijskaartje aan hangt. Neem nu eens de kledingkeuze van jezelf en de mensen om je heen. Hoeveel verschilt dat? Ken je de uitdrukking:"Dat zou ik nog niet aantrekken al kreeg ik het cadeau, voor geen goud, nooit van m'n levensdagen niet". Die laatste is dus fout, want het is een tegenspraak(zin).
Zo kocht ik ooit op de rommelmarkt een kapotte vaas. Er was een scherfje uit de hals. Een scherp driehoekje. Het lag onder in de vaas. Toen ik de vaas optilde ervoer ik een - noem het maar- sensatie. De vaas voelde prettig aan, maakte mij blij. Ik vond de vaas mooi van kleur. Ik kocht de vaas voor fl. 10,-- Ik heb de vaas netjes gelijmd en de vaas staat nu al zeker 35 jaar bij mij te pronken. Ik kijk er nog steeds met graagte naar. Zo iets kan je toch niet verklaren? Dat is gewoon een ervaring, die je met eigen woorden aan een ander probeert over te brengen. Zoals ik dat nu doe. Inmiddels is gebleken dat het een Chinese vaas is uit het derde kwart zeventiende eeuw. Ik zeg dit dus, naar ik hoop in eenvoudige bewoordingen maar er zal beslist een geleerde omschrijving bestaan van wat je eigenlijk hebt gevraagd.