Wie was Matthias van Pellicom?

In Leeuwarden heb ik in de Matthias van Pellicomstraat gewoond, maar ik weet nog steeds niet wie hij was. Andere straten in de buurt zijn naar schilders vernoemd, dus waarschijnlijk was hij een schilder. Op internet heb ik hem niet gevonden - alleen verwijzingen naar die straat in Leeuwarden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oud hollandse schilder. Maar dat weet je dus al.
Als je zoekt met google, krijg je ook snel jouw vraag! haha.
Succes.
O, zijn naam wordt ook vaak zonder H geschreven.Misschien helpt dat.

Het beste antwoord

Matthias van Pellecom, of Pellicum, of Pellecum heette ook wel Matthias van Pelckum (Haarlemmer en daarna inwoner van Amsterdam). Hij heeft in de jaren 1662-1664 voor rekening van de gedeputeerde staten van Friesland veel schilderwerk verricht in het voormalige Stadhouderlijk hof te Leeuwarden. De schildering aan het plafond bestaat uit een middenpartij met een mythologische voorstelling, bestaande uit een krijgsman met helm, speer en schild, die op een door een hond en een paard getrokken wagen over de wolken rijdt. Dit gedeelte wordt links en rechts afgesloten door caryatiden bezijden waarvan een aantal putti (engeltjes) zijn afgebeeld. De uiterste rand links en rechts wordt gevormd door een krulornament. In de middenvakken zijn enkele taferelen onduidelijk gebleven. (zie in bron 1)

Ook vervaardigde hij het mythologische tafereel waarin het spiegelmonogram van genoemd echtpaar met de letters H en O, tevens E en C zijn verwerkt in een Tate te Heerenveen. (zie bron 2)

In bron 3 de namen waaronder hij bekend was, de namen van zijn vrouwen, zijn beroepen, en de adressen waar hij gewoond heeft.

In bron 4 deze gegevens waaruit blijkt dat van Pelckum en Pellicom dezelfde waren:
J.G. Matthias van Pelckum. - Oud-Holland 62 (1947), p. 155-156
Amsterdams schilder, ook genaamd Van Pellicom; zijn werkzaamheden aan het stadhouderlijk hof, 1662-1664
(voor Willem Frederik)
(661) (213) (732)

Toegevoegd na 1 uur:
Tate moet State zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Het was inderdaad een van de minder bekende Hollandse Meesters. Meer informatie heb ik ook niet kunnen vinden helaas.
11 jaar geleden
Hij leefde van 1634- tot ergens na 1672.

In het boek Kunstenaars in de schilderswijk Huizum-West van Marjo Vonderman wordt deze schilder beschreven, verder is er inderdaad weinig te vinden over hem.