Hoe bepaal je de prijs van een kunstwerk dat je hebt gemaakt?

Ik vind het altijd heel moeilijk om een prijs aan een beeld of schilderij te hangen, waar moet ik de prijs op baseren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Schilders gebruiken vaak ook een "vermenigvuldigingsfactor" van wat ze zichzelf waard vinden. Een richtingsprijs vind je dan door lengte*breedte*factor te doen. Van Gogh heeft een factor van een paar ton, de hobbyschilder om de hoek en factor van 0.05.
Ik meen me te herinneren dat dit soms ook door veilinghuizen wordt gebruikt.
De theorie hierachter is dat een schilder in het algemeen op dezelde manier wordt gewaardeerd, en dat de afmetingen de prijs bepalen. Wel is het mogelijk (en bij professioneel werk gebruikelijk) om als schilder verschillende factoren voor verschillende periodes uit je carirere te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Op eerder gemaakt werk, op eerder verkocht werk, op vergelijkbaar werk van andere kunstenaars maar bij kunst is het vaak simpelweg: "Wat de gek er voor geeft" Dus probeer het een beetje uit en probeer er achter te komen hoeveel het de koper waard is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De waarde van kunst is vaak gebaseerd op ten eerste de naam, wie heeft het gemaakt. Des te beroemder je bent, des te meer geld. Hiernaast kun je ook kijken hoeveel tijd je erin hebt gestoken, zo stak Vermeer altijd heel veel tijd in 1 schilderij waardoor simpel gezegd de arbeidskosten omhoog gaan. Ook kun je de waarde van de materialen afwegen.

Als je het niet meer weet kun je het ook gewoon laten taxeren bij een kenner.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kunst is toch "wat de gek er voor geeft?".

Mijn zus verkocht zelfgemaakte sieraden voor 15 euro. Drama. Op een gegeven moment zei ik tegen 'r: zus, je bent een echte [piep], maak ze gewoon 275, hoef je er maar 1 per dag te verkopen en kun je verder uitslapen.

Zus deed het, en o wonder: ze verkocht er ruim 800 in een jaar. Sommigen die voor 20 euro waren blijven liggen, gingen voor 400 als broodjes...

Dus..... hoeveel vind jij jezelf waard?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Raar, maar inderdaad... zo werkt het wel vaak.
Is heel moeilijk,de produktie kosten kunnen soms heel laag zijn,maar de "handelswaarde"kan voor jezelf heel hoog liggen.Er ligt toch iets van jezelf in,en dat is soms niet eens te koop,dan geef ik het soms liever weg.Geeft meer voldoening!
Anders ;hoe hoog is de interesse voor het kunstwerk,hoe interessanter,hoe duurder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoeveel werk heb je eraan gehad en wat is het formaat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou het aanbieden op internet, bijvoorbeeld op marktplaats en dan kijken wat ervoor geboden wordt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe bepaalt 'de markt' dat. Je kan eerst kijken bij vergelijkbare kunstwerken (werken van dezelfde aard afkomstig van een kunstenaar met een aan jouw gelijke reputatie) en jouw werk een vergelijkbare prijs geven. En dan zien wat de koper verder doet. Als je reputatie groeit, kan je de prijzen langzaam opvoeren. Als je eenmaal echt bekend bent, lopen de verkopen opeens via galleries en zo.

Succes, en heb je ergens voorbeelden on line staan? Ik ben benieuwd naar wat je doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor je interesse, ben bezig met een website. Ik hou je op de hoogte!
Bepaal voor jezelf een prijs waarvoor je het werk van de hand zou willen doen. Een liefhebber zal het ervoor over hebben. Merk je dat mensen het te duur vinden dan kun je de prijs naar beneden bijstellen. Uiteindelijk bepaal je als kunstenaar wat je voor je kunst wilt hebben. Nogmaals wat is de prijs waarvoor je er afstand van wilt doen. Het is toch een stuk van jezelf wat je verkoopt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De marktprijs is een yin yang tussen gut feeling kennis en concurrentie. Vind je het mooi, is het van een bekende kunsternaar, is het kwalitatief goed, wil iedereen het hebben; dan is iets veel geld waard en vice versa. Dan heb je nog het verschil tussen duur en goedkoop en dat is uiteraard een subject.

Voor je eigen project zou ik gewoon kijken naar wat andere kunstenaars van jouw caliber vragen en dat ook rekenen. Beter goed gejat dan slecht gevonden!

Om wat voor kunstwerk gaat het precies; beelden, schilderijen?!?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat om beelden, schilderijen en fotomontages.
Ik zou voor mezelf vaststellen wat de gemaakte kosten zijn en een uurloon voor jezelf vaststellen. Als mensen bereid zijn deze moeite in waarde te schatten kan je jezelf opslag geven. Om een beeld te krijgen zou ik vaak bij ateliers langsgaan en inschatten of je eenzelfde kunststuk zou kunnen maken voor minder, dan kan je je eigen prijs daarop aanpassen. Ik heb op projecten gewerkt met veel kunstenaars, en het was duidelijk dat iemand sneller iets moois kon maken dan een ander dat die ook meer zou verdienen (dat waren commerciele projecten). Uiteindelijk geldt inderdaad; het is wat een gek ervoor geeft....
Maar voor jezelf lijkt me; uurloon, materiaalkosten....en geef jezelf af en toe opslag en een bonus (vergeet de dertiende maand niet)