Hoort het interieur van de basiliek van Ottobeuren bij de Barok of bij de Rococo?

Ik moet kunstplaatjes bij zowel de Barok als de Rococo zoeken en beschrijven, en nu twijfel ik waar dit bijhoort.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

"De tussen 1737 en 1766 gebouwde basiliek is een van de mooiste Duitse barokkerken." staat op een stedentripsite, zie bron.

Op Wikipedia lezen we echter, als onderschrift bij de afbeeding van het kerkinterieur: Rococo-inrichting (Ottobeuren)

Op een werkstukken site die aandacht besteedt aan beide stromingen staat:

"De rococo-bouwkunst in Duitsland.
In Duitsland(in dit geval bedoelen we de Duitstalige landen: Duitsland, Oostenrijk en Bohemen.) begon men direct evenveel aandacht aan het exterieur als aan het interieur te geven. Toch hebben vele Duitse rococobouwerken een classicistisch exterieur en een rococo-interieur. Voor het Duitse rococo-interieur is een 'versmelting' van woekerende decoratie met de verfijnde architectuur typerend. (...). In Zuid-Duitsland en Oostenrijk ontstonden tal van kerken en paleizen in rococostijl, gewoonlijk aangeduid als Zuid-Duitse laat-barok. Deze gebouwen worden ten onrechte barok benoemd omdat ze veel zwaarder zijn en daardoor een laat-barok karakter krijgen toch zijn deze gebouwen in de rococostijl gebouwd en verdienen ze dus de naam van een rococogebouw.

Een duidelijk voorbeeld van de rococo-bouwkunst.
De abdijkerk van Ottobeuren, Beieren is net zoals vele kerken in Beieren het werk van vele ontwerpers. De tradionele plattegrond met schip, koor en transepten, is voornamelijk Simpert Krämers ontwerp. Zijn werk werd later gewijzigd door Michael Fischer, die de leiding in 1748 overnam en verantwoordelijk was voor het majestueuze, lichte interieur, waarin ruimten werden ondersteund door gegroepeerde zuilen en een zware kroonlijst die in elkaar overgaan. De muren van de kerk zijn versierd met de meest verblindende rococodecoratie. Deze decoratie is speels, fantasierijk en kleurig."

Eindconclusie rococo, wat de inrichting betreft?

De stijlen hebben inderdaad wat van elkaar weg, geen wonder want de Rococo komt uit de Barok voort.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een paar maanden italie rondgereisd en daar heb ik veel kerkjes bekeken. Zo zie je op deze foto dat dit duidelijk een kerk is in de rococostijl. Waarom? zou je dan denken. Gewoon omdat er een gigantisch veel versiering is in die kerk en dat is een typisch kenmerk va rococo.