Wat bepaalt of iets kunst is of niet?

In een selectie van hedendaagse werken die ik onlangs bijwoonde werd door' professionele jury' een aantal werken als kunst en andere als amateurisme , kitsch tot exhibitionisme gerekend .
Daar mijn oordeel totaal anders was.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zou een COBRA werk in de 17'de eeuw als kunst beschouwd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Wat je zelf al aangeeft; 'professionele jury'. Het zijn mensen, en mensen hebben een mening. Door het werk wat deze mensen doen, en door de ervaring die zij hebben in hun vak (het zijn kunstkenners) wordt er vanuit gegaan dat zij weten waar ze over praten. Het is vaak zo in de kunstwereld dat op het moment dat een aantal kunstkenners het werk van een kunstenaar waarderen en er iemand tussen zit die het ook nog eens kan verkopen, je als kunstenaar je werk goed kan verkopen. Of het werk amateuristisch is bepaal je vaak als kunstenaar zelf. Op het moment dat je serieus over je werk praat met de intentie de inhoud van het werk over te dragen naar anderen (overtuigingskracht) en ook open staat voor exposities en evt. verkoop van het werk, wordt het vaak tot de hogere kunst gerekend.
Ik hoop hiermee een antwoord te hebben gegeven op je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was echt moeilijk een 'beste antwoord uit te kiezen.

Andere antwoorden (6)

kunst moet een creatieve uiting zijn van iemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dat alles kunst kan zijn en ben ik het eens met het gezegde 'art is in the eye of the beholder'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kunstwerk moet origineel en karakteristiek zijn. Bijvoorbeeld zo'n schilderijtje van een huilend zigeunerkindje is geen kunst omdat het niet origineel is en ook niet het karakteristieke werk van een kunstenaar. Zulke schilderijen vallen onder de noemer kitsch.

Maar soms begrijp je niet dat ze iets als kunst bestempelen ondanks de originaliteit en het karakteristieke. En de maker, de kunstenaar, begrijpt het zelf ook niet. Zie de werken van Anton Heyboer. ;)
12 jaar geleden
De toeschouwer bepaalt of hij/zij iets mooi vindt. Er als er genoeg mensen zijn mening delen, is het kunst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder kunst wordt verstaan: het product van creatieve menselijke uitingen zoals schilderen, tekenen, beeldhouwen, fotografie, film, interactieve media, literatuur, poëzie, theater, muziek, zang, dans, of bouwkunde.

aldus wikipedia over kunst, er staat een interessante beschouwing bij over hoe kwaliteit gedefinieerd kan worden. alles ntlk subjectief, tijd- en cultuurgebonden etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Beest van Appel… geweldig CoBrA werk.
Ik begrijp je vraag helemaal, ik heb hetzelfde met filmrecensies. Wordt een film in de media helemaal afgekraakt, terwijl ik er helemaal weg van ben.
zou het te maken hebben met wie er in de jury zit? en wat deze jury graag wilt zien?

(heb je linken naar foto's van de werken? ben nu wel nieuwsgierig)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://gallery2012.canvas.be/category/smak/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
it zijn alleen e geselecteerde
werken. De zogenaamd 'slechte' zijn niet te zien.