Griekse tempels zijn nooit in Corinthische stijl gebouwd, Corinthische stijl is Romeins. Een Corinthische zuil herken je aan het kapiteel ( bovenstuk) met acanthusblad, een soort groente zeg maar.Er zijn wel Romeinse tempels natuurlijk, zoals Baälbek in de Libanon. Maar die is dus niet Grieks!
De Griekse tempels zijn of Dorisch ( de oudste soort) met gladde zuilen zonder voet en een soort kussen als kapiteel. Die zie je veel op Sicilië en in Paestum bij Napels. De Ionische tempels ( zie je vaak in West-Turkije) hebben cannelures in de zuilen, dus zijn ingekerfd van boven naar beneden( gestreept), hebben een voet en een soort platte krul als kapiteel.

Toegevoegd na 1 uur:
Foutje! Dorische zuilen hebben ook cannelures. Maar die zijn scherper ( en dieper) en waar twee cannelures bij elkaar komen is het ook scherp. Bij Ionische zuilen zit er dan een kleine platte rand. Dorische zuilen hebben een heel klein beetje een buikje en lopen naar boven zichtbaar dunner omhoog. Ionische zuilen maken een slankere indruk.
Het handigste is altijd naar de kapitelen te kijken, dan zie je direct wat voor soort het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat valt nog niet mee om dat snel te vinden. Misschien is dat ook niet zo vreemd, want in diverse bronnen kun je lezen, dat de korintische stijl eigenlijk niet zoveel werd gebruikt. Om voorbeelden van de ionische en dorische stijl te vinden is eenvoudiger, en als je al iets vindt met de korintische stijl dan is het meestal een ruine, of alleen maar een paar zuilen.

Misschien heb je iets aan onderstaande 2 plaatjes: de tempel Artemis, en de tempel van de Olympische Zeus.

Wil je er zelf nog meer over weten, hier 3 goed leesbare links, met prima voorbeelden. Mogelijk kan de informatie in de links je ook helpen, nog meer voorbeelden te vinden.

http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2157317/ckv/item/2408265/griekse-bouwkunst/
http://members.home.nl/keesdebrouwer/grieken/02_bouwkunst.htm
http://www.latijnleren.be/ThemaVI.htm

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dan zijn er op internet wel veel mensen, die totaal onafhankelijk van elkaar, het toch niet met je eens zijn. Dat ze herkenbaar zijn aan de acanthusbladeren is zeker waar, maar het is maar de vraag hoe groot die bladeren moeten zijn, of ze er nu ook nog zitten, en of ze op de foto wel zo goed zichtbaar zijn. Ik beperk me tot 3 links; ik kan je er ook 10 geven. De tempel bleef ca. 400 jaar onafgemaakt totdat Antiochus IV Epiphanes in 174 v.Chr. de bouw weer opnam naar een ontwerp van de Romeinse architect Cossutius, die de Dorische orde verving door de Korinthische. De tempel werd voltooid onder keizer Hadrianus in 124/125. Hij wijdde persoonlijk de tempel in tijdens zijn tweede bezoek aan Athene in ca. 130.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tempel_van_de_Olympische_Zeus Op deze foto zie je de ruïnes van de tempel van de Olympische Zeus. De zuilen zijn opgetrokken in Korinthische stijl.
http://www.take-a-trip.eu/nl/athene/fotos/foto-bezienswaardigheid/792/ Via de Leoforos Amalias komen we aan de poort van Hadrianus. In vroegere tijden vormde deze poort de grens tussen de oude stad van Theseus en de nieuwe stad van Hadrianus. Deze keizer was een uitgesproken filhelleen. Hij liet talloze bouwwerken restaureren en bouwde er nog wat bij ook. Zo voltooide hij ook de tempel van de Olympische Zeus, een enorm bouwwerk in Korintische stijl, waaraan (door geldgebrek) ongeveer zeven honderd jaar gebouwd is.
http://www.vols.nl/reizen/1993grie/17april.htm
De Korinthische orde is de jongste van de drie bouworden van de Griekse bouwkunst en herkenbaar aan het gebruik van het Acanthusblad. Volgens overlevering werd de orde van zuilen gecreëerd door de Griekse beeldhouwer Callimachus.

Vooral in het Romeinse tijdperk kende deze orde een grote verspreiding. De Korinthische orde komt verder met name voor in Klein-Azië. Maar ook in Griekenland zelf zijn er voorbeelden, bijvoorbeeld in (hoe kan het ook anders) Korinthe: zie de afbeelding hieronder van de tempel van Octavia.

Meer Korinthische tempels in Griekenland staan opgesomd op onderstaande Wikipediapagina.