Als er een maximum aantal stuk geproduceerd, waarna het product niet meer verkrijgbaar zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de productie is tot een vooraf bepaald aantal of hoeveelheid is gelimiteerd......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je *mag* alles limited edition noemen. Het is geen beschermde naam, bovendien is alles eindig.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je daar nou bij? Een limited edition is een editie in beperkte oplage. Zie oa.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Limited_edition
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jjjjjj Bamibal heeft gelijk, het is net zo'n woord als vers. Je mag dus verse limited elpee's verkopen waarvan de pers de hele dag draait en dat altijd zal blijven doen. Er is geen enkele instantie die dat kan verbieden. Daarnaast is de hamvraag: Wat is beperkt? 100.000 exemplaren is ook beperkt als er 100.001 kopers zijn.
Als er maar een bepaald aantal van gemaakt en deze bovendien genummerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is 'limited edition' geen beschermde term, en mag je die - in tegenstelling tot de vrij duidelijke betekenis van de term - ook gebruiken voor goederen die niet of nauwelijks schaars te noemen zijn.

En ja, puntje bij paaltje is eigenlijk alles een 'limited edition', want vroeg of laat houdt alles een keer op verkrijgbaar te zijn.

Tegenwoordig is het echter voornamelijk een marketing-term voor artikelen die (tijdelijk) een wat luxere uitvoering of een extraatje hebben. Helaas holt daardoor het 'unieke' van een 'limited edition' wel een beetje uit. Echt bijzonder is het bijna nooit meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag in principe alles een limited edition noemen.
er staat namelijk nergens in welke wet dan ook dat limited edition alleen bij bepaalde dingen gebruikt mag worden.
maar er wordt meestal een product mee bedoeld waarvan vantevoren is bepaald hoeveel ervan geproduceerd worden.
hierna zal er niets meer worden gemaakt van dit product.
maar er wordt in de praktijk bij een groot succes meestal toch gekozen voor toch doorgaande productie.