Kan ik een schilderij op canvas, gemaakt met plakkaatverf, aflakken met lak voor acrylverf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vernissen noemen ze dat, Ja, dan blijft het natuurlijk langer goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, vernissen dan, ook goed ;) Maar ik vroeg me af of de plakkaatverf dan niet weer "vloeibaar" wordt, en ik dus vegen op het schilderij krijg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niet, maar ik schilder ook en doe het 24 uur na het opdrogen in de vernis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, super! Ga ik het even proberen. (had het op de achterkant geprobeerd met een klein beetje verf, maar vertrouwde het toch niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wel echt 24 uur de verf laten drogen he? Leuk dat je ook schildert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja gewoon als hobby hoor. Heb een aantal schilderijen voor kinderen uit de familie gemaakt. Maar de anderen waren met acrylverf gemaakt. Vandaar dat ik die lak nog heb. En deze was dus met plakkaatverf. Ik heb hem al een week geleden gemaakt, maar kon nergens vinden of ik de acryllak wel kon gebruiken. Maar nu weet ik dus dat het kan! :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik ook. Mijn neefjes en nichtjes tot nog toe. Ook mijn hond en nu mijzelf ook al vind ik dat moeilijker. Leuk om te lezen. Ik hoor vaak dat bloemen misschien makkelijker is maar ik vind mensen juist leuk om te doen. :-)

Het beste antwoord

Nee je kunt het niet aflakken! Wat er dan namelijk gebeurt is dat de plakkaatverf weer vloeibaar wordt en dan wrijf je het door elkaar, samen met de lak. Wat je wel kunt doen is en spuitbus acrylvernis kopen (van het merk Amsterdam bijv.) en het op die manier vernissen. De eerste keer een hele dunne laag aanbrengen. Een goedkoop alternatief is een spuitbus haarlak gebruiken. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, geen probleem; beide zijn op waterbasis. Wel zorgen dat de plakkaatverf goed droog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plakkaatverf is niet geschikt voor doek maar papier, karton evt. hout. Er is speciale vernis voor plakkaatverf