Ik wil een pot acrylverf verdunnen, met wat kan ik dat het beste doen? De verf is klonterig en dik geworden.

Ik weet dat je acrylverf tijdens het schilderen met water kan verdunnen, maar het is niet echt waterverf toch? Ik wil de pot niet verpesten en durf er niet zomaar water bij te gooien. Wie weet hier meer van?

Toegevoegd na 24 minuten:
Als je te veel water bij je acrylverf gooit hecht hij mogelijk minder goed op de ondergrond en breekt als hij droog is. Er wordt gesproken over verdunnen met tuoleen, zit in benzine en thinner. Wie heeft ervaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.7K

Het beste antwoord

Verdun met water. Doe er een beetje water bij, verdraaid goed roeren, herhaal totdat de verf dun genoeg is om te gebruiken.

Als de verf nog niet al te zeer is ingedroogd (of bevroren is geweest), zal dit werken, en krijg je een bruikbare verf. Zonodig eerst op een klein stukje proberen om te kijken of je geen brekende verflaag krijgt.

Als de verf wel te ver is ingedroogd, of bevroren is geweest, zal verdunnen niet werken. Ofwel je blijft klonters houden, ofwel je krijgt verf die te dun is om nog een goed resultaat te krijgen.

Hoe dan ook: begin gewoon met verdunnen met water, met kleine beetjes tegelijk. Je kúnt de verf daarmee niet verpesten: áls je de verf ermee verpest, dan was de verf sowieso al niet meer te redden.

Verdunnen met tuoleen? Dat ken ik niet. Ik ken wel tolueen. Dat is het zeer giftige, behoorlijk kankerverwekkende zusje van benzeen. Of het werkt of niet - dat weet ik niet, en dat zou me niet interesseren. Ik koop liever een nieuwe pot verf dan met tolueen te gaan spelen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens meneer Google is water een prima verdunmiddel.

Geen verdere uitleg nodig, denk ik? Bekijk de bronnen maar. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover was ik ook
Lees je verder dan zie je dat als je te veel water bij je acrylverf gooit hij mogelijk minder goed hecht op de ondergrond en mogelijk breekt als hij droog is. Er wordt gesproken over verdunnen met tuoleen, zit in benzine en thinner. Wie heeft ervaring?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekent dus dat je er niet teveel water bij moet gooien... Neem eerst een klein beetje acrylverf, kijk hoeveel water je daarbij gooit (in delen), kijk hoe goed dit hecht. Als het fout gaat, heb je in ieder geval niet al je verf vernaggeld. Op die manier kan je wel nagaan voor jezelf wat je maximale verdunning is voordat hij minder goed gaat hechten! Op google kan ik in ieder geval niets vinden... Cheers.
schijnt ook met ruitewisservloeistof verdunt te kunnen worden,als je acrylverf op google intikt kom je op verschillende forums,met gebruikers van acrylverf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen dat de pot met verf bevroren is geweest in de afgelopen winter, als dat zo is , dan kan je het wel weggooien.
Staat de verf al erg lang, dan is verdunnen met water voldoende.
Wel heel goed roeren en e.v.t. zeven (in een verfwinkel verkrijgbaar)
verdunnen met tuoleen, benzine en thinner gaat niet, dan gaat alles schiften.
Acrylverf is een uitstekende verf en zeker geen waterverf, wel is het wat moeilijker te verwerken en heb je een speciale acryl kwast nodig.
Meestal is de kleur van de natte verf niet de kleur van de droge verf, soms lijkt hij er niet eens op!
Veel mensen ervaren dat als lastig.
Acrylverf droogt zeer snel en is aanzienlijk minder schadelijk voor binnen gebruik.
Allemaal pluspunten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan eventueel met wasbenzine of terpentine verdunnen.
Zie ook link.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Terpentine

Succes.
Mvg
Trouwens bedankt voor je beste antwd...

Toegevoegd na 2 minuten:
ohh neej sorry.!
Ik haal even door me kaar, met beste antwd. Dat was eefje de tweede antwoorder. Hihi