Is dit kunstwerk gepast?

Op een nieuw gebouw voor de opvang van mensen met psychische en psychiatrische problemen in Amsterdam is het onderstaande kunstwerk bevestigd. Een beeld van een mens aan het eind van een ladder.
De makers zeggen dat de ladder staat dan voor het omhoog klimmen uit hun behandeling.
De buurtbewoners zijn boos, want zij zeggen dat de patiënten alleen maar op het idee worden gebracht om van iets hoogs af te springen. Is dit kunstwerk gepast?

Toegevoegd na 12 minuten:
O ja, er komt geloof ik wel een plaquette bij de ingang met uitleg....

Picture for question
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

het is gepast.

ik zie in mijn symboliek dat het mannetje de psychiatrische pacient die probeerd hoger te komen en hulp krijgt van de ladder, de begelijding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Naar mijn mening ongepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind het een ondoordacht kunstwerk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +1
Ik kan de redenatie van de makers wel volgen.

Maar wellicht zou "de aanprijzing" tegenovergesteld moeten zijn: "U wilt springen? Wij zullen er alles aan doen om u weer (down to earth) terug op uw voeten te krijgen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk gevonden +1
Leg onder die ladder een grote trampoline of springkussen. Iedereen tevreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met de buurtbewoners eens en vind het dus zeer ongepast. Ik heb zelf iemand van nabij gekend met psychische problemen die zich daadwerkelijk de diepte in heeft gestort. En natuurlijk kennen we ook de 'jump' van Herman Brood.
Als je deze foto ziet, is het eerste waar je aan denkt toch dat iemand naar beneden wil springen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het niet beter zijn als we ons zouden afvragen of de directie van dit centrum wel op de "gepaste" plaats zit?
Zo te zien zijn die niet zo begaan met het lot van hun patiënten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer gepast, want het past zeer precies...

Vooral die plaquette doet het hem, want als ze eraf springen kunnen ze alsnog de uitleg krijgen van onderen... Als ze die nu daar bovenin maken, dan past het nog beter, want dan kunnen de would-be-jumpers van tevoren weten wat het kunst- (en vlieg)werk precies inhoudt...

kortom zeer gepast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet alleen ongepast, maar vraag me af waarom dit een kunstwerk genoemd wordt. Wat een gedrocht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eigenschap van kunst is vaak dat het evenals filosofie zich vaak op afstand van de maatschappij beweegt; kunst is in zekere zin van nature ongepast, op de kunst of het kunstwerk is niets aan te merken. De bestuurders vind ik hoogst ongepast of niet passend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ladder leidt maar een leegte. Rest alleen een sprong in het diepe. Absurd gebaar voor een psychiatrische inrichting. Ik ben het eens met de buurtbewoners. Bovendien zonde van het geld, hadden minstens een extra verzorger of hulpverlener voor kunnen worden ingehuurd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel, die ladder leidt alleen maar naar (een) leegte, een niets. Einde van de therapie betekent blijkbaar geleidt worden naar niets. Weinig subtiel gebaar naar de professionele hulpverlening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet maar durven! Wat een gebrek aan inlevingsvermogen in de wereld van mensen met psychische problemem. Ik vind dit kunstwerk buitengewoon ongepast en het lijkt me ook dat het in no time écht door iemand gebruikt gaat worden om te springen. Dus niet alleen ongepast maar ook nog eens een keer gevaarlijk.
14 jaar geleden
Ongepast,en weer een verkwisting van veel geld.
niet passend in het straatbeeld,en niet uitnodigend om echt naar binnen te stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje ongepast, je kan het beeld namelijk ook verkeerd opvatten. Maar wel leuk bedacht :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een plaquette bij komt om het uit te leggen zie ik niet ècht een probleem.. en anders laten ze de ladder naar beneden zakken. Zodat het lijkt alsof die man/vrouw i.p.v. te springen de ladder omlaag loopt en er vanaf ziet dankzij hun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt idd het wel of niet gepast vinden, maar hoe reageren de bewoners van de opvang er op? Komt hun mening met de onze overeen,of interpreteren ze het op hun manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongepast.
Als je nagaat dat er eerst een commissie wordt samengesteld, die vervolgens een kunstenaar uitzoekt en die kunstenaar komt vervolgens met voorstellen etc. etc.
Wat een tijd en moeite er voorafgaat aan zo'n kunstwerk, dan is het belachelijk, nee schandalig dat dit er uit komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De familieleden van de patiënten zijn er ook niet blij mee. Het is bijna een belediging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal met je eens +1