Waarvoor is dit masker?

Ik heb afgelopen weekend dit masker gekocht en de verkoper gaf er wel uitleg over maar ik kon hem niet zo goed volgen en kom er nu achter dat het niet zo makkelijk terug te vinden is op internet.
Weet iemand misschien waar dit masker voor dient?
Er zijn er namelijk zoveel met zoveel verschillende betekenissen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk een masker die Afrikanen dragen bij een ritueel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind m eng xD

Het beste antwoord

Ik denk dat het een Dan masker is, uit wat nu Noord-Liberia is.
Het is een ritueel masker dat vooral gebruikt werd tijdens festivals. De maskers vertegenwoordigen de geesten van het bos, ze werden gemaakt n.a.v. van dromen waarin die geesten de maak van zo'n masker verzochten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ook: http://www.sujaro.com/i_010masks/160-m251.large.shtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je,, heb verder gezocht op Dan en een zelfde soort masker gevonden =),, nu weet ik wat ik in huis gehaald heb ^^ http://kunst.tweedehands.net/beelden/prachtig-gestoken-dan-masker-ivoorkust-afrika-h-22-cm.html

Andere antwoorden (4)

het is een oud rituele Afrikaanse masker gebruikt bij dansjes in afrika of om geesten weg te jagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste info die ik kan vinden is dat dit een masker uit Congo zou kunnen zijn wat gebruikt wordt bij besnijdenis rituelen, de overgang van jongen naar man en bij begrafenissen, zie link 1.

Bij link 2 kan je nog veel meer info vinden over Afrikaanse maskers en hun betekenissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (dus ik weet het niet 100% zeker) is dit een Afrikaans ceremonieel masker. Die worden vaak gekenmerkt door het wit om de ogen. Wat voor stam weet ik echt niet, kan de Zulu zijn maar ook Lulua Congo stam.

Deze maskers worden gebruikt bv om jouw ware geliefde te vinden voor het starten van de huwelijksceremonie, besnijdenisritueel en inwijdingsritueel om een man te worden.

Ik heb er geen bron van, doe dit vanuit mijn eigen kennis die ik op heb gedaan in een museum, maar wellicht herken je bovenstaande in wat de verkoper jou vertelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een oud Afrikaans masker
je ziet ook dat de afrikaan een amulet omheeft!
ik weet niet waarvoor je hem wou gebruiken maar voor Halloween lijkt het me een prima masker ;)