Heb al weken een artblock, wat kan ik daar aan doen?

Ik teken graag digitaal, maar de laatste weken lukte het niet en wist ik niks. En toen het gisteren eindelijk lukte, had de beste tekening tot nu toe, valt de computer uit. Nou had ik het gevoel dat ik beter gewoon kon stoppen. Hoe krijg ik er weer zin in en inspiratie ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Mijn ervaring: accepteer dat je geen inspiratie hebt en vermijdt even het computerprogramma waarmee je tekent.
Richt je even op iets heel anders, maar wel iets wat je inspiratie zou kunnen geven. Bijvoorbeeld een museum bezoeken of een lange wandeling door stad of natuur.
Blijf dit doen tot de beelden en ideeën vanzelf weer in je geest komen. Dan ben je er weer klaar voor. Bij sommigen duurt dit lang (maanden), bij anderen kort (dagen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wandeling vind ik altijd heel inspirerend!
Probeer eens absint te drinken. Als t Van Gogh lukte lukt t jou ook wel. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook zoeken naar wedstrijden voor digital art. Hierbij staan vaak redelijke omschrijvingen zodat je niet 'vanuit niets' een idee hoeft te krijgen. Afhankelijk van wat je leuk vind om te tekenen zou je bijvoorbeeld de volgende dingen kunnen maken:

- Actie scenen uit de volgende james bond film
- Fantasieparadijsvogel die knuffelt met een schoen
- Een ruimte station
- Je droomhuis (en dan zo creatief mogelijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stephen King schreef ooit: Ik ga dan achter de pc zitten en ga x-jes ( xxxxxxxx) tikken. Net zo lang tot er woorden en zinnen komen.
Helaas is kunst voor 99 procent discipline en voor 1 procent inspiratie.xxxxxxxxxxxxx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik zelf doe is in de loop der tijd zorgen voor zoveel ideeën dat als het met een bepaald idee even niet lukt, ik gewoon met een ander, op de plank liggend idee aan de slag ga. Zo zit ik nooit met een blokkade.

Bij jou heb ik de indruk dat je gewoon maar begint te tekenen, zonder vooraf bepaald plan of idee. Dat is ook een prima manier, veel mensen doen het zo, maar het kan dus leiden tot situaties zoals je nu ervaart.

Niet mijn manier is de beste, niet jouw manier, het zou eigenlijk én én moeten zijn. Ruimte laten aan jezelf om voor het vel of het scherm te gaan zitten en gewoon maar te laten komen wat er komen wil. Maar ook: zorgvuldig en gedisciplineerd werken aan de onderstroom die altijd aanwezig is, onder je (be)leven. En hoe krijg je grip op die onderstroom? Door er een gewoonte van te maken om alles (nou ja, bijna alles:) wat je ziet en meemaakt en je treft, te registreren, in een notitieblok/boek. Schetsjes, zinnen, woorden, foto's, veertjes, knipsels, etc. Als je dat stelselmatig doet ga je een patroon zien mettertijd. Je komt steeds dichter bij de kern van dat wat je het meest fascineert, en wat in feite de redenen zijn voor de kunstenaar om beelden, schilderijen, tekeningen of wat dan ook te maken.

Zodra je dus zo'n dummy altijd bij je hebt zul je ook zien dat er gaandeweg, vanuit het kijken en vervolgens registreren, ideeën ontstaan. En die ideeën krijgen door de tijd heen onderlinge logica, ook dat gaat gebeuren, zodat je echt een "oeuvre" opbouwt, en altijd kunt teruggrijpen naar eerder werk als je even niet vooruit kunt met het huidige.

Want veel mensen vergeten het: artistieke producten maken heeft alles te maken met kijken: niet alleen naar binnen, maar vooral: naar buiten. Om je heen. Kunst maken is kijken, kijken, en nog eens kijken, en dan:
ZIEN.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sta helemaal achter dit antwoord. Bij mij gaat het net zo. Elke dag minstens 10 minuten bezig zijn met schetsjes (van de dingen die ik zie onderweg of om me heen, het hoeft niks speciaals te zijn) en ideeën onthouden (soms opschrijven) om later eens uit te werken tot een kunstwerk. En minstens eens per week (meestal zondagmiddag) een uur of twee bezig zijn met het uitwerken van een tekening of schilderij.
mischien moet je er gewoon even afstand van doen en naar de wereld om je heen kijken totdat je inspiratie vind.