Sinds wanneer scheert de mens zijn schaamhaar?

Ik was in Roma. Daar zag ik meerdere oude schilderingen waarop de mensen zonder schaamhaar zijn afgebeeld.

Betekent dit, dat men (al is het maar binnen de gegoede klasse) toen reeds zijn schaamhaar schoor, of kwam het geschilderde niet overeen met de werkelijkheid?

Toegevoegd na 1 minuut:

(Klik op het plaatje voor een grotere versie; afhankelijk van welke browser je gebruikt kan het zijn dat je daarna nogmaals op het plaatje moet klikken.)

Picture for question
12 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kostte vast teveel verf om al die haartjes in te tekenen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie foto trouwens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke, aparte vraag:D

Antwoorden (2)

Er bestaan culturele verschillen wat betreft het scheren van het schaamhaar. In Korea wordt weelderig schaamhaar als aantrekkelijk beschouwd. Het Aziatische ras heeft echter vaak een dunne lichaamsbeharing en schaampruikjes zijn er bijgevolg mode. Het zijn stukjes kunstschaamhaar om op de eigen schaamstreek aan te brengen.

Bij veel volkeren, zowel in de oudheid als nu, was en is dit de uiting van een verzorgd menselijk lichaam. De Grieken en de Romeinen schoren o.a. hun schaamhaar weg als teken van reinheid, schoonheid en vitaliteit. In verschillende islamitische culturen scheren zowel mannen als vrouwen het schaamhaar om redenen van religie.

In de westerse cultuur wordt schaamhaar vooral om mode, populariteit, en esthetiek geschoren of getrimd. Het scheren van het schaamhaar is in het Westen al begonnen in de jaren 60 in de porno-industrie, maar is daarbuiten pas sinds de late jaren 90 populair geworden. Tegenwoordig is intiem scheren voor de meeste jonge vrouwen vanzelfsprekend geworden, en is het ook onder mannen in de 21e eeuw in toenemende mate een trend geworden. De verschillende vormen waarin het schaamhaar geschoren wordt, zoals een streepje, of in de vorm van een hartje worden in de westerse cultuur vaak gezien als exotisch en modieus. Er zijn echter ook mensen die een weelderige bos schaamhaar juist waarderen. Zo werd in de jaren tachtig veel schaamhaar als aantrekkelijk gezien in een vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron vermelden zou fijn zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat natuurlijk opmerkelijk is, is dat Michelangelo niet in de oudheid leefde, maar in de 16e eeuw.
Er zijn dus twee mogelijkheden:
1. Michelangelo dacht dat Adam en Eva (op de fresco) geen schaamhaar hadden
2. Michelangelo had een andere reden om geen schaamhaar te schilderen. Het kan zijn kan hij (beinvloed door zijn tijd) een lichaam zonder schaamhaar mooier vond. Of dat in zijn tijd de weergave van schaamhaar als "liederlijk" werd ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb jij andere jaren tachtig meegemaakt dan ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij waren de jaren 80 onder de meeste meisjes/vrouwen idd nog de jaren van weelderige driehoeken die wel wat werden bijgehouden.
In films etc zag je de aantrekkelijkste vrouwen nog trots zwaaien met een pluk haar onder hun oksel.
En de jongens en mannen vonden dat in de regel ook normaal.
Een streepje was er ook wel maar dat was niet per definitie een 'must'.
Een vriendin zei eens tegen mij, toen de kale schaamstreek (weer) in opkomst kwam: Pff ik hoef niet zo een kale kinderd..s!
Dat was toen.
Waarschijnlijk omdat schaamhaar niet in het ideale mensbeeld paste en zonder schaamhaar is ook makkelijker te schilderen.