Surrealisme betekent dat het realiteit is, (het bestaat dus en het kan ook) maar het wordt zo overdreven dat het tegelijkertijd ook weer niet kan, of bestaat. Een onmogelijkheid vanuit het mogelijke.

Abstract (b.v. een schilderij) betekent, (een beetje oneerbiedig gezegd) dat het helemaal niks voorstelt. Iedereen mag zelf bepalen wat het betekent, of wat hij ziet.

Bij het surrealisme zullen veel mensen hetzelfde in een schilderij zien, bij abstract is dat voor bijna iedereen anders.

Hieronder een Dali (surrealisme) en Anja Winterkamp (abstract)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Je omschrijving van abstract klopt ook niet, abstract betekent dat het van de werkelijkheid geabstraheerd is. Dat betekent niet per definitie dat het niets voorstelt.
Het surrealisme verbeeldt (=zet om in een beeld/plaatje) datgene wat boven de werkelijkheid uitgaat, met name dromen. Abstract(=onttrokken aan de werkelijkheid) verbeeldt een klein of groot deel van de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Abstract betekent: het gaat niet om de voorstelling, maar om de middelen waarmee het kunstwerk is gemaakt. Bijvoorbeeld in een schilderij: kleur, lijn, vorm, meestal is er helemaal geen link met de werkelijkheid meer in te herkennen (denk aan de lijnen en vlakken van Mondriaan). Dus: zonder herkenbare voorstelling. Surrealistisch verwijst naar een stroming in de kunst (Dali, Magritte, Delvaux, Max Ernst), waarin niet de werkelijkheid maar de bovenwerkelijkheid werd weergegeven. In de lijn van de theorieën van Freud en Jung was dat te vinden in dromen, en voor kunstenaars waren dromen en nachtmerries fantastische inspiratiebronnen. De schilderijen zijn wel vaak realistisch geschilderd, maar laten dus een nietbestaande droomwereld zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het gaat om een bestaande droomwereld (die van een kunstenaar geef ik een min. en abstract gaat uit van de werkelijkheid. Anders is het niet abstract. Als het om middelen gaat is het weer wat anders.
Surrealistisch : onwaarschijnlijk (maar mogelijk)

Abstract : Onbekend/mysterieus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het surrealisme geeft een verwrongen (en vaak onmogelijke), maar wel als werkelijkheid herkenbare wereld weer.

De abstracte schilderkunst geeft onderdelen of details van de werkelijkheid, niet noodzakelijk herkenbaar, weer. Ze wil ons de wereld laten zien door bepaalde kenmerken (b.v. vorm, of kleur, of gevoel...) van iets te abstraheren en deze dan (evt. nonproportioneel) weer te geven.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rose, jij zegt het beter dan ik het kan.