Hoe noem je de drie kleuren blauw, geel en rood bij elkaar?

Ik moet een werkstuk over kleur maken op school en daar hebben we een vragen lijst voor en een vraag is:

Wat zijn de drie belangrijkste kleuren, waarom en hoe noem je ze? Ik weet dat die kleuren blauw, geel en rood zijn maar de rest.......?????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.3K

Antwoorden (5)

Blauw, geel en rood zijn de primaire kleuren; hier kun je secondaire kleuren van maken: door geel en rood te mengen krijg je oranje etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rood, geel en blauw zijn de primaire kleuren. Van die kleuren kan je de andere maken. Dus bijvoorbeeld als je rood en geel mengt krijg je oranje. Blauw en rood wordt paars etcetc.

Toegevoegd na 1 minuut:
..... sorry, ik had het eerste antwoord nog niet kunnen lezen.... dat stond er nog niet. Vandaar ongeveer dezelfde tekst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle kleuren zijn te mengen vanuit de primaire kleuren blauw, geel en rood. Eventueel onder toevoeging van wit en / of zwart. Ook al zijn dit officieel geen kleuren, bepalen deze toch wel mede de kleurtoon / kleurnuances.
Op de kleurencirkel is met de klok mee mooi te zien wat het effect is van b.v meer rood bij geel (oranje) of blauw bij rood (paars) of blauw met geel (groen)
Mogelijk heb je aan de gelinkte site ook nog wat:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle kleuren m.u.v. zwart en wit worden gemaakt van primaire kleuren cyaan, magenta en yellow. Secundaire kleuren zijn die drie kleuren van licht. (cyaan is blauw, magenta is rood en yellow is geel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de 3 belangrijkste kleuren zijn magenta, cyaan of ultramarijn en geel, deze kunnen ook rood, blauw en geel genoemd worden hoewel je hiermee geen goede paars kan mengen en ze dus eigenlijk geen primaire kleuren zijn. met de primaire kleuren kan je de secundaire kleuren maken, groen, paars en oranje. de primaire kleuren heten zo omdat als je deze kleuren alleen hebt kan je alles mengen. de primaire kleuren zijn kleuren die alleen zichzelf kunnen zijn en niet gevormt kunnen worden door het combineren van twee andere kleuren.

trouwens, zit jij misschien op melanchthon berschenhoek in de klas B1?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Vraagsteller is inmiddels 8 jaar ouder en zal niet meer op de middelbare school zitten. Je moet trouwens 16 jaar zijn om aan Goeie Vraag mee te mogen doen....