Hoe duur is graffiti?

Hoeveel kost het om graffiti te maken? Het gaat me puur om de materiaalkosten, niet de kosten van eventuele boetes of schoonmaak, en niet om de aangerichte schade.

Wat kost, puur aan materiaal, graffiti per m²?

Toegevoegd na 5 minuten:

Rekenmethode:

Als je voor een werkstuk een kwart van een spuitbus gebruikt, reken je daarvoor ook een kwart van de prijs van die spuitbus.

Picture for question
13 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe duur, of hoe goedkoop? Koop in ieder geval je spuitbussen bij de Action, deze zijn prima van kwaliteit, en doet het al jaren prima op mijn autovelgen :-)

Het beste antwoord

gemiddelde spuitbus is rond de 3 a 5 euro.

Je kunt de scene indelen in 2 hoofdtakken.

legaal en illegaal.

De legale scene is er mee bezig om geld mee te verdienen, ik heb nog nooit gehoord dat ze via m2 berekenen maar wie weet dat er sommige zijn die dat wel doen.
Naar mijn mening is het afhankelijk van de grote van het oppervlakte dat gedaan moet worden en voor wie het gedaan moet worden.
Voor bedrijven ga je hoger qua prijs zitten als voor particuliere.
In ieder geval zorgt de graffitispuiter er voor dat die voor de reiskosten en verf zelf niks hoeft te betalen.
dan zit je al gauw op 50 euro min.

Illegaal is een andere scene.
De graffitispuiters die hardcore in de scene zitten betalen niet voor hun verf en spuitbussen.
dit wordt over het algemeen gestolen.
Het gaat dan om mensen die leven voor de graffiti scene maar die echt niet genoeg verdienen om er iedere maand 500 tot 1000 euro aan uit te geven.

Niet iedereen jat het maar dan weegt het zwaar op de bankrekening, want voordat je het weet zijn je bussen leeg of heb je allemaal restanten waar je net niet genoeg aan hebt.
Laten we het erop houden dan een gemiddelde artiest gemiddeld zo'n 100 tot 150euro in de maand kwijt is.

Voor iedere piece die die zet ben je al gauw 2 bussen voor een groot deel kwijt, outlines is een kwart van de bus, highlithes zal ook een kwart zijn, achtergrond een halve bus.

dan heb je dus al gauw 5 a 6 bussen aangebroken (als het er niet meer zijn). dit is ook wel weer afhankelijk van de situatie.

vaak is het gewoon zilver/zwart/kleurtje

zilver voor inkleuring/zwart voor outlines/ kleurtje voor highlites.

zilvers gaan niet in kleine bussen, maar laat zeggen dat je voor 15 euro zeker 1 goeie piece kan knallen (illegaal)
en op redelijk formaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het ligt er dan ook weer aan hoeveel kleur je gebruikt. Een busje kost tussen de 3 en de 7 euro. Daarmee kan je iets meer dan 1 vierkante meter mee bekladden. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe dik je spuit, er zijn verschillende caps, de een dun en verspreid. De ander geconcentreerd op één plek.

Zoiets als op het bijgevoegde plaatje kost zeker wel 7 tot 15 euro.

Toegevoegd na 36 minuten:
Het maakt niet uit hoe je het berekent. Als je het verbruikte per vierkante meter berekent kan je wel van 4 spuitbussen het verbruikte deel berekenen maar dat is precies hetzelfde als bijvoorbeeld 1 spuitbus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot veel spuitbusmerken bij de bouwmarkt die meestal rond de elf euro pas beginnen zijn kosten spuitbussen speciaal voor graffiti tussen de drie en vier euro. Denk aan merken als Montana, MTN, Ironlak en Belton.

Vaak wordt er op de achtergrond eerst een latexlaag aangebracht. Latex kan erg duur zijn, maar over het algemeen wordt hier goedkope latex voor gebruikt. Soms zijn er bij de bouw-/verfmarkt verkeerd gemengde kleuren die voor een klein prijsje weg mogen en besteed men niet meer dan 10/20 euro voor een paar liter.

De exacte prijs van een graffitikunstwerk is moeilijk te berekenen door de grootte ervan te nemen. Voor elke kleur moet je namelijk een andere spuitbus gebruiken. In het plaatje hierboven zitten al ongeveer zeven tinten, wat zeven spuitbussen betekend. Dat is dus ongeveer tussen de 21 en de 28 euro.

De berekening op jouw manier komt ongetwijfeld goedkoper uit, maar is moelijk uit te voeren.

En dan nog iets: Veel graffiti artiesten stelen veel spuitbussen waardoor het al een stuk goedkoper wordt. Ook bij onderlinge ruzies tussen crews moet er vaak ''blikken'' worden ingeleverd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard ligt het ook aan het gebruik van de cap, het spuitdopje. Er zijn er op dit moment meer dan 20 soorten caps in omloop.
Bronnen: